۱۳ مهر، روز نیروی انتظامی گرامی باد

 13 مهر به عنوان روز نیروی انتظامی نامگذاری شده است.

13 مهر روز نیروی انتظامی گرامی باد.
13مهر روز نیروی انتظامی

تاریخچه تشکیلات پلیس در ایران

قبل از تأسيس نظميه‌ ناصرالدين‌شاهی، امور انتظامی تهران برعهده قراول‌ها بود كه زير نظر كلانتر تهران خدمت می‌كردند. انديشه‌ تأسيس نظام نوين ايجاد نظم و امنيت در شهرها و مناطق مختلف كشور يا همان سازمان پليس در ايران، نخستين بار در دوره‌ی ناصرالدين‌شاه قاجار به وجود آمد. شاه در سفر دوم خود به فرنگ، نظم و ترتيب پليس وين را پسنديد و «كنت دومونت فور» ايتاليائی را كه در وين خدمت میكرد، برای ايجاد تشكيلات پليس در ايران به خدمت گرفت.

نخستين تابلوی شهرباني تهران در روز 16 ذي­قعده­  1295ق، پس از ­ورود كنت، بر سردر عمارتی واقع در خيابان الماسيه(باب همايون) نصب گرديد. بر روی تابلو، عبارت «ادارۀ جليلۀ پليس دارالخلافه و احتسابيه» نقش بسته بود.

پس از ورود رضاخان به عرصه­ سياسی كشور، نظميه به وزارت جنگ منتقل شد. پليس ايران در دوره‌ پهلوی دوم نيز، از دو قسمت مهم پليس شهرى(شهربانی) و ژاندارمرى(مرزى و روستائى) تشكيل شده بود.

بعد از پيروزى انقلاب، كميته­ انقلاب اسلامى نيز به عنوان يكى از اركان مهم حفظ نظم و امنيت و دفاع از ارزش­هاى انقلاب در داخل كشور به اين مجموعه افزوده شد. در سال 1370، مجلس شوراى اسلامى، با ادغام اين سه نيرو در يكديگر موافقت و تأسيس تشكيلات پليس واحد را تصويب كرد. اكنون سرواژه­ «ناجا» (نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران) معرف پليس ايران است.

در حال حاضر پليس جديد ايران شامل سه بخش تقريباً مستقل فرماندهی، حفاظت و اطلاعات و سازمان عقيدتى - سياسى است.

پلیس 110

مرکز پلیس 110، برای تحقق شعار پلیس پاسخ گو و با هدف تحکیم امنیت عمومی و تلاش برای پایداری آن، در سال 1379 راه اندازی شد. این مرکز بر آن است تا با افزایش تحرک و سرعت عمل، به نیازهای فوری مردم پاسخ دهد تا با حضور به موقع در صحنه ها و ناامن کردن کشور برای مجرمان، رضایت عمومی جامعه را فراهم آورد. از اهداف ایجاد مرکز فوریت های پلیسی 110 می توان به سرعت بخشیدن در برقراری ارتباط مردم با پلیس و کاهش چرخه کاری آنان در مراجعه به کلانتری ها و هنگام ضرورت اشاره کرد. 110، خدمات رسانی مشاوره ای و پاسخ گویی به پرسش های پلیسی مردم را نیز از وظایف خود می داند.

تبریز 118، بزرگترین سامانه مشاغل تبریز، روز نیروی انتظامی را که حافظان مشاغل و اصناف از گزند سارقان می‌باشند، را گرامی می‌دارد.

پیشنهاد مدیر سایت

*برخی از مطالب شاخص سایت*
.

.

جهت مشاهده اطلاعات شغل کلیک کنید

.

.

جهت مشاهده اطلاعات بیشتر کلیک کنید

.

.

جهت مشاهده اطلاعات کامل آگهی کلیک کنید

.

.

جهت مشاهده متن کامل کلیک کنید

 طراحان باهر جوان بارمان تبریز،سامانه مشاغل تبریز (تمام حقوق این سایت و اطلاعات موجود در آن نزد مالک محفوظ بوده و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد)

این سایت در ساماندهی سایت های ایرانی ثبت شده و دارای نماد اعتماد می باشد.