تبریز میزبان گردهمایی بین المللی معماری بومی 2018 است

کنفرانس «میراث فرهنگی و توسعه پایدار» از تاریخ ۹ تا ۱۱ مهر ۱۳۹۷، در شهر تبریز برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، مرتضی آبدار، مدیرکل میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اعلام کرد: با توجه به انتخاب کمیته بین‌المللی معماری بومی (سیاو / ایکوموس) و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کنفرانس 2018 با موضوع 'میراث فرهنگی و توسعه پایدار' از نهم تا یازدهم مهر 1397، در تبریز برگزار شد.

 تبریز میزبان گردهمایی بین المللی معماری بومی 2018 است

ایکوموس -(ICOMOS-  (International Council on Monuments and Sites  یک سازمان بین المللی غیر دولتی است که به حفاظت از آثار و  ابنیه‌های جهان اختصاص داده شده است،

و سیاو، کمیته بین المللی معماری بومی،

International Committee of Vernacular Architecture) - the CIAV) – می‌باشد.

وی با اشاره به انتخاب کهن شهر تبریز به عنوان «پایتخت گردشگری جهان اسلام» در سال 2018 و غنی بودن میراث فرهنگی و تاریخی اصیل تبریز را مهمترین دلیل انتخاب آن از سوی کمیته بین‌المللی معماری بومی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای برگزاری گردهمایی 2018، برای نخستین بار در کشور و در شهر تبریز دانست.

هدف «ایکوموس» تشویق جوامع محلی و مردم سراسر جهان برای توجه به جایگاه میراث ‌فرهنگی در هویت و اجتماعی شدن افراد، آگاهی‌افزایی از میزان گستردگی و آسیب‌پذیری میراث‌ فرهنگی و همچنین تلاش در جهت حفاظت و ارتقای میراث‌فرهنگی است. محورهای اصلی این گردهمایی بین المللی معماری بومی 2018 در تبریز، «میراث فرهنگی و توسعه پایدار» بوده و محورهای فرعی آن شامل «حفاظت از میراث فرهنگی به عنوان محرک و هدایت‌کننده توسعه پایدار»، «میراث بومی تبریز، ایران و خاورمیانه» و «میراث بومی و پایداری موردهای مطالعاتی» است. معماران و اساتید برجسته ایرانی و 12 کشور خارجی از جمله صربستان، پرتغال، چین، تایلند، سوریه و ایران در این گردهمایی به نمایش آثار خود پرداختند.

در این راستا، کمپ مستندنگاری معماری «ورنادوک»، با رویکرد مستندنگاری بازار تبریز با حضور اساتید و فعالان برجسته بین‎المللی معماری در «سرای میانی حاج حسین» بازار تبریز  برگزار شد.

رییس نروژی کمیته بین‌ المللی معماری بومی، گیزله ژاکلین، کفت: این کنفرانس با هدف تشویق جوامع محلی و مردم سراسر جهان برای توجه به جایگاه میراث ‌فرهنگی در هویت و اجتماعی شدن افراد، آگاهی ‌افزایی از میزان گستردگی و آسیب‌ پذیری و نیز تلاش برای حفاظت و ارتقای آن برگزار می شود. حفظ و حراست از میراث فرهنگی در جهان و توسعه پایدار مکمل یکدیگر بوده و تضادی با هم ندارند.

مرتضی آبدار، تمدن، تاریخ، علم و فرهنگ آذربایجان و تبریز را بی همتا خواند و اظهار داشت: بر همین اساس امروز این تبریز کهن با چهار هزار سال قدمت تمدنی، میزبان یک کنفرانس بین المللی است که سالانه در یک شهر برگزار می شود و با 15 کشور با 15 زبان مختلف و 10 مذهب و دین گوناگون در جهان در ارتباط است.

وی بازار تبریز را به دلیل زندگی پرتکاپو و تجارت زنده با قدمت و ابنیه های تاریخی همراه با اصناف و مشاغل تبریز، در جهان بی همتا دانست و گفت: بر همین اساس سرای حاج حسین در بازار تبریز، برای مستندسازی معماران بین المللی انتخاب شده است که طی 15 روز میزبان این متخصصان بوده است.

پیشنهاد مدیر سایت

*برخی از مطالب شاخص سایت*
.

.

جهت مشاهده اطلاعات شغل کلیک کنید

.

.

جهت مشاهده اطلاعات بیشتر کلیک کنید

.

.

جهت مشاهده اطلاعات کامل آگهی کلیک کنید

.

.

جهت مشاهده متن کامل کلیک کنید

 طراحان باهر جوان بارمان تبریز،سامانه مشاغل تبریز (تمام حقوق این سایت و اطلاعات موجود در آن نزد مالک محفوظ بوده و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد)

این سایت در ساماندهی سایت های ایرانی ثبت شده و دارای نماد اعتماد می باشد.