ضرورت بررسی نقش گردشگری در حمایت از کالاهای ایرانی

ضرورت بررسی موضوع گردشگری و نقش آن در حمایت از کالاهای ایرانی از دید کلان

توسعه‌ گردشگری از مصادیق حمایت از کالای ایرانی محسوب می‌شود، چون هر گردشگر داخلی و خارجی در کنار تجربه سفر، دارای انگیزه‌ خرید است و در این راستا بستر مناسبی برای فروش محصولات تولید داخل فراهم می‌شود. 

در این رابطه، خبرگزاری  ایسنا، میزگرد تخصصی تحت‌عنوان «نقش گردشگری در حمایت از کالای ایرانی» را برگزار کرد که از محورهای اصلی آن می‌توان به «تشریح برنامه‌ی علمی و عملیاتی برای توسعه گردشگری در استان»، «جایگاه گردشگری در اقتصاد کلان استان»، «بررسی زیرساخت‌ها برای توسعه گردشگری»، «ارزیابی نقش متقابل کالای ایرانی و جذب گردشگران در استان»، «میزان تاثیرگذاری گردشگری خرید در حمایت از کالای ایرانی و اقتصاد مقاومتی» اشاره کرد.

این میزگرد با حضور «محمد اسماعیل سعیدی»، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، «ابوالفضل قنبری» دکترای برنامه‌ریزی منطقه‌ای و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، «محمد فاریابی» دکترای مدیریت بازرگانی و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، «سیامک موسوی» دکترای مدیریت استراتژیک و بازاریابی گردشگری و عضو هیئت علمی دانشگاه دارمشتات و درسدن آلمان و «احمد اسدزاده» دکترای اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز برگزار شد.

سعیدی به نقش موثر صنعت گردشگری در رونق اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: صنعت گردشگری می‌تواند بخش عمده‌ای از درآمدهای کشور را محقق کند، چون تجربه نشان داده برخی کشورهای همسایه مانند ترکیه به خوبی از فرصت گردشگری بهره‌برداری می‌کنند. جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و گردشگری در کشور  نیز منحصربه فرد بوده و کشور ما در مقایسه با سایر کشورها دارای پتانسیل مطلوبی در زمینه گردشگری است، سعیدی به برندسازی سوغاتی تبریز از جمله غذا، شیرینی، کیف و کفش و چرم برای تولید کلای خاص در تبریز 2018 تأکید کرد و گفت: با تولید برند در روی هر کالا، می‌توان آن را به‌عنوان نماد جهت معرفی محصولات و مشاغل تبریز مرتبط، به گردشگران ارائه کرد.

«احد حاجی بلند»، معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی، نیز در این میزگرد با اشاره به روز جهانی جهانگردی در پنجم مهرماه، افزود: مقرر شده بود برنامه‌های موثری برای تبریز 2018 در حوزه گردشگری انجام شود، اما متأسفانه بازتاب آنچنانی نداشت.

وی نقش جهاد دانشگاهی در حوزه‌ گردشگری، استراتژیک و راهبردی دانست و گفت: در راستای حمایت و توسعه گردشگری استان، مرکز فرهنگی و گردشگری سهند را ایجاد کردیم تا با همکاری اساتید و دانشجویان در حوزه دانشگاه، تحولی جدید در حوزه گردشگری ایجاد شود.

در این مرکز با اجرای برنامه‌هایی مانند برگزاری تورهای دانشجویی، انتشار فصلنامه‌ی تخصصی و فعالیت در فضای مجازی گامی در حوزه  توسعه گردشگری برداشته می‌شود.

حاجی‌بلند با اشاره به نام‌گذاری سال 97 با عنوان  سال حمایت از کالای ایرانی توسط رهبر معظم انقلاب، بر ضرورت توجه به جایگاه و نقش صنعت گردشگری بویژه تبریز و ارتباط آن با اصناف تبریز در راستای حمایت از کالای ایرانی تأکید کرد.

تبریز 118 بزرگترین سامانه مشاغل تبریز با ثبت مشاغل و اصناف تبریز و معرفی آن ها در راستای توسعه این موارد گام برمی‌دارد.