در بازار بزرگ تبریز چه آیینی در محرم برگزار می‌شود؟

در بازار تبریز، اوج ایام عزاداری از روز هشتم محرم آغاز شده و تا دوازدهم ادامه دارد، که در این ایام  تمام حجره‌ها و مغازه‌ها و اصناف تبریز تقریبا تعطیل هستند. از مهمترین دسته‌های عزاداری در بازار تبریز به رسم دیرین، دسته عجم‌ها هستند، عجم‌ها با کت و شلوار و با پیشانی بند سیاه، همراه با احترام و طمأنینه به عزاداری می‌پردازند.

اوج ایام عزاداری در بازار بزرگ تبریز
اوج ایام عزاداری از روز هشتم تا دوازدهم محرم است

حسين يئرلر آغلار گويلر آغلار، رسول مصطفي پيغمبر آغلار

در این ایام نوای، يا حسين، واي حسين، حيدر- صفدر، حسينم وای حسينم وای، حسين يئرلر آغلار گويلر آغلار، بتول و مرتضی پيغمبر آغلار، علم آغلار، شه آغلار، لشكر آغلار، بو غمده سلسبیل و کوثر آغلار و … از مهمترين اشعاری است که در سوگواری حضرت اباعبدالله الحسين(ع) از سراسر مناطق استان آذربایجان شرقی و به ویژه در شهر تبریز به گوش می رسد.

تبریز 118 بزرگترین سامانه مشاغل تبریز در ادامه به برخی آیین های مهم ماه محرم، تاسوعا و عاشورا در استان آذربایجان شرقی می‌پردازد.

برگزاری دسته‌هاي شاه حسين گويان (شاه حسين، وای حسين)، عَلَم بندی، مراسم «حجله قاسم(ع)»، مراسم “شمع پای لاماخ” (توزيع شمع)، مراسم “خيمه سوزانی”، مراسم “اللهم لبيك”، مراسم “گرداندن اسب ذوالجناح”، مراسم “شبيه خوانی، مراسم “احسان و نذری” و … در بازار تبریز و طول ایام محرم برگزار می‌شوند.

هفتاد و دو پروانه، پروانه ی فرزانه
این چه شمعی است كه جانها همه پروانه ی اوست

هفتاد و دو پروانه، پروانه ی فرزانه                شمع رخ حق دیدن، رفتند چو مستانه

رفتند همه مه رویان، لا حول و لا گویان        آن منزلتست نی این، رفتند از این خانه