ایجاد رشته‌های جدید در حوزه مشاغل خانگی

تعریف مشاغل خانگی

مشاغل خانگی به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در آن یکی از افراد یا تمام اعضای خانواده در منزل مسکونی بدون ایجاد مزاحمت برای همسایگان، به تولید یا ارائه خدمات اشتغال اقدام می‌کند.

 با تبریز118 همراه شوید...

مشاغل خانگی
مشاغل و کسب‌وکار های خانگی

چگونه در مشاغل خانگی موفق شویم؟

از ویژگی‌های مشاغل خانگی این است که در این دسته کسب‌وکارها، افراد می‌توانند با توجه به مهارتی که دارند در منزل برای خود و حتی سایر اعضای خانواده اشتغال‌زایی کنند. مزیت دیگر مشاغل خانگی، کاهش هزینه‌های رفت و آمد و اجاره کارگاه یا مغازه و مشکلات مربوط به ترافیک است.

امکان انتقال تجربیات در مشاغل خانگی از دیگر مزیت‌های آن است و کسب‌وکارهای خانگی تا حد زیادی به ترویج و تقویت فرهنگ کار کمک کرده است. دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی اخیرا از ایجاد رشته‌های جدید متناسب با نیازهای بازار کار در حوزه مشاغل خانگی خبر داده است.

با توجه به ورود و افزایش فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در این حوزه، ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی به ایجاد رشته‌های جدید متناسب با نیازهای بازار کار اقدام کرده است.

چند مورد از مشاغل خانگی

در حال حاضر صنایع دستی، پوشاک، فرش دستباف،‌ شیرینی‌پزی، پرورش کرم ابریشم، مونتاژ اسباب بازی، گل‌سازی، تولید گیاهان دارویی و بسته‌بندی انواع محصولات غذایی در زمره رشته‌های مشاغل خانگی به شمار می‌رود.

امروزه مشاغل خانگی زودبازده و کسب‌وکارهای خانگی به‌عنوان راهکاری مهم برای خوداشتغالی و  ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان به حساب می‌آیند. قابلیت انجام این نوع کسب‌وکار در منزل سبب ایجاد مزایای بی‌شماری برای شاغلان آن‌ها می‌شود که از جمله می‌توان به ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه‌های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه‌های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد- شاگردی بین اعضای خانواده و بسیاری فواید دیگر اشاره کرد.

چگونه برای مشاغل خانگی ثبت نام کنیم؟

علاقمندان اصناف تبریز و فعالان مشاغل تبریز برای کسب اطلاع از فهرست رشته‌های مشاغل خانگی و هرگونه اطلاعات لازم می‌توانند به سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (بخش مشاغل خانگی) مراجعه کنند.