معاون وزیر ارتباطات: اینترنت ارزان نمی‌شود

 

معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد که مصوبه جدید تغییر روش محاسبه پهنای باند، تاثیری در قیمت اینترنت مصرف کننده نهایی ندارد و تعیین آستانه مصرف منصفانه اینترنت را به اپراتورها واگذار کردیم.

اینترنت در ایران
اینترنت در ایران

واقعیت این است که در این شرایط ارزی که اکثر تجهیزات ICT هم وابسته به نرخ ارز است، اپراتورها اگر بتوانند قیمت‌ها را به همین نحو حفظ کنند، ما از آن استقبال می‌کنیم. مضاف براینکه هم اکنون نیز نرخ اینترنت ثابتی که توسط اپراتورها ارائه می‌شود، به دلیل بازار رقابتی و تعرفه‌های تشویقی، پایین‌تر از تعرفه‌های مصوب است.

فلاح جوشقانی درباره طرحی که قرار بود برای تعیین نرخ اینترنت کاربران کم مصرف ADSL مصوب شود، نیز گفت که ما تعیین میزان آستانه مصرف منصفانه (FUP‌) را به اپراتورها واگذار کردیم. به این معنی که اپراتورها براساس تعرفه می‌توانند سقف مصرف منصفانه متفاوتی برای کاربران درنظر بگیرند. پیش از این به دلیل آنکه مصوبه اینترنت غیرحجمی جا بیافتد، به اپراتورها این اجازه داده نشده بود.

بر اساس گزارش رئیس رگولاتوری، اما هم اکنون طبق ارسال ابلاغیه به اپراتورهای اینترنت، آن‌ها می‌توانند در شرایط رقابتی، مشتریان خود را دسته بندی کرده و سطح آستانه مصرف متفاوتی برای مشترکان پرمصرف و کم مصرف درنظر بگیرند.

وی با بیان اینکه کاهش درآمد اپراتورها ارتباطی با تعرفه مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات (مصوبه ۲۶۶) ندارد، گفت از آنجایی که کیفیت اینترنت در موبایل بهتر از ADSL است و این انتقاد وارد است که توسعه مناسبی در این بخش در کشور صورت نگرفته است، بخشی از کاربران به سمت استفاده از اینترنت موبایل سوق پیدا کرده‌اند و این مساله باعث شده درآمد اپراتورهای اینترنت کاهش یابد.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه حداکثر سرعت اینترنت با ADSL حدود ۸ مگابیت برثانیه است و این درحالی است که با سیم کارت، کاربر به اینترنت ۲۰ مگابیتی دسترسی دارد.