آیین کهن محرم در بزرگ‌ترین بازار مسقف جهان

 برپایی آیین کهن محرم در بزرگ‌ترین بازار مسقف جهان

محرم در بازار تبریز
حال و هوای بازار تبریز در محرم

هر ساله با شروع ماه محرم و همزمان با فرا رسیدن ایام سوگواری عزای حسینی، بازاریان تبریز، با نصب پرچم های سیاه و سبز، بر در و دیوار و حجره ها و به ویژه با پوشیدن لباس سیاه، مزین به نام امام حسین (ع) و یاران ایشان، ارادت خود را به اباعبدالله الحسین (ع) و حفظ اندیشه های حسینی اعلام می کنند. کافی است در این لحظه ها سری به بازارچه ها، تیمچه‌ها و سراهای، بزرگ‌ترین بازار مسقف جهان بزنید.

مجموعه بازار تبریز بیش از 7 هزار حجره و مغازه و صدها تیمچه، سرا، بازارچه و دالان دارد، که فقط 50 هیئت مذهبی که ریشه ای چند صد ساله و طرفداران بی شماری دارند، اجازه ورود به بازار تبریز را دارند، می گویند: «در شهر تبریز بیش از 2 هزار هیئت مذهبی فعال است،  که ورود همه آنها به بازار تبریز در ایام سوگواری ابا عبدالله (ع) و یارانشان امکانپذیر نیست».

در سال های اخیر با ثبت جهانی بازار تبریز در یونسکو به عنوان بزرگترین بازار زیبا و سرپوشیده جهان، گردشگران مذهبی نیز در این ایام در عزاداری های بازار به چشم می خورند، که در ترویج آیین های حسینی در کشورهای آسیای میانه و قفقاز و مسلمانان اروپا و ترکیه تاثیرگذار بوده است.

اغلب مورخين و جهانگردان که از قرن چهارم هجری تا عهد قاجار از تبريز ديدن کرده اند، اسناد و مدارک مهم و با ارزشی را درباره بازار تبریز، وضعيت اقتصادی، مشاغل تبریز و آیین های دینی تبريز از خود بجا گذاشته اند.

خوش آن کلیم مر او راست ابتدای کلام/ بنام نامی حقّ که بود خدای کلام

دلا به لطف خدائیکه عَلَّم الأسماء ست / به اسم پنج‌تن افزوده کن صفای کلام

محمّد و علیّ و فاطمه، حسن و حسین / که وجه احسن حُسنند و زیب‌های کلام

فدای پنجم و نامش که شرح باب غم است / به پیش اهل دلی کوست آشنای کلام

عزاداری محرم در بازار بزرگ تبریز
عزاداری محرم در بازار بزرگ تبریز

پیشنهاد مدیر سایت

*برخی از مطالب شاخص سایت*
.

.

جهت مشاهده اطلاعات شغل کلیک کنید

.

.

جهت مشاهده اطلاعات بیشتر کلیک کنید

.

.

جهت مشاهده اطلاعات کامل آگهی کلیک کنید

.

.

جهت مشاهده متن کامل کلیک کنید

 طراحان باهر جوان بارمان تبریز،سامانه مشاغل تبریز (تمام حقوق این سایت و اطلاعات موجود در آن نزد مالک محفوظ بوده و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد)

این سایت در ساماندهی سایت های ایرانی ثبت شده و دارای نماد اعتماد می باشد.