13 مهر به عنوان روز نیروی انتظامی نامگذاری شده است.

13 مهر روز نیروی انتظامی گرامی باد.
13مهر روز نیروی انتظامی

تاریخچه تشکیلات پلیس در ایران

قبل از تأسيس نظميه‌ ناصرالدين‌شاهی، امور انتظامی تهران برعهده قراول‌ها بود كه زير نظر كلانتر تهران خدمت می‌كردند. انديشه‌ تأسيس نظام نوين ايجاد نظم و امنيت در شهرها و مناطق مختلف كشور يا همان سازمان پليس در ايران، نخستين بار در دوره‌ی ناصرالدين‌شاه قاجار به وجود آمد. شاه در سفر دوم خود به فرنگ، نظم و ترتيب پليس وين را پسنديد و «كنت دومونت فور» ايتاليائی را كه در وين خدمت میكرد، برای ايجاد تشكيلات پليس در ايران به خدمت گرفت.

نخستين تابلوی شهرباني تهران در روز 16 ذي­قعده­  1295ق، پس از ­ورود كنت، بر سردر عمارتی واقع در خيابان الماسيه(باب همايون) نصب گرديد. بر روی تابلو، عبارت «ادارۀ جليلۀ پليس دارالخلافه و احتسابيه» نقش بسته بود.

پس از ورود رضاخان به عرصه­ سياسی كشور، نظميه به وزارت جنگ منتقل شد. پليس ايران در دوره‌ پهلوی دوم نيز، از دو قسمت مهم پليس شهرى(شهربانی) و ژاندارمرى(مرزى و روستائى) تشكيل شده بود.

بعد از پيروزى انقلاب، كميته­ انقلاب اسلامى نيز به عنوان يكى از اركان مهم حفظ نظم و امنيت و دفاع از ارزش­هاى انقلاب در داخل كشور به اين مجموعه افزوده شد. در سال 1370، مجلس شوراى اسلامى، با ادغام اين سه نيرو در يكديگر موافقت و تأسيس تشكيلات پليس واحد را تصويب كرد. اكنون سرواژه­ «ناجا» (نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران) معرف پليس ايران است.

در حال حاضر پليس جديد ايران شامل سه بخش تقريباً مستقل فرماندهی، حفاظت و اطلاعات و سازمان عقيدتى - سياسى است.

پلیس 110

مرکز پلیس 110، برای تحقق شعار پلیس پاسخ گو و با هدف تحکیم امنیت عمومی و تلاش برای پایداری آن، در سال 1379 راه اندازی شد. این مرکز بر آن است تا با افزایش تحرک و سرعت عمل، به نیازهای فوری مردم پاسخ دهد تا با حضور به موقع در صحنه ها و ناامن کردن کشور برای مجرمان، رضایت عمومی جامعه را فراهم آورد. از اهداف ایجاد مرکز فوریت های پلیسی 110 می توان به سرعت بخشیدن در برقراری ارتباط مردم با پلیس و کاهش چرخه کاری آنان در مراجعه به کلانتری ها و هنگام ضرورت اشاره کرد. 110، خدمات رسانی مشاوره ای و پاسخ گویی به پرسش های پلیسی مردم را نیز از وظایف خود می داند.

تبریز 118، بزرگترین سامانه مشاغل تبریز، روز نیروی انتظامی را که حافظان مشاغل و اصناف از گزند سارقان می‌باشند، را گرامی می‌دارد.

کنفرانس «میراث فرهنگی و توسعه پایدار» از تاریخ ۹ تا ۱۱ مهر ۱۳۹۷، در شهر تبریز برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، مرتضی آبدار، مدیرکل میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اعلام کرد: با توجه به انتخاب کمیته بین‌المللی معماری بومی (سیاو / ایکوموس) و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کنفرانس 2018 با موضوع 'میراث فرهنگی و توسعه پایدار' از نهم تا یازدهم مهر 1397، در تبریز برگزار شد.

 تبریز میزبان گردهمایی بین المللی معماری بومی 2018 است

ایکوموس -(ICOMOS-  (International Council on Monuments and Sites  یک سازمان بین المللی غیر دولتی است که به حفاظت از آثار و  ابنیه‌های جهان اختصاص داده شده است،

و سیاو، کمیته بین المللی معماری بومی،

International Committee of Vernacular Architecture) - the CIAV) – می‌باشد.

وی با اشاره به انتخاب کهن شهر تبریز به عنوان «پایتخت گردشگری جهان اسلام» در سال 2018 و غنی بودن میراث فرهنگی و تاریخی اصیل تبریز را مهمترین دلیل انتخاب آن از سوی کمیته بین‌المللی معماری بومی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای برگزاری گردهمایی 2018، برای نخستین بار در کشور و در شهر تبریز دانست.

هدف «ایکوموس» تشویق جوامع محلی و مردم سراسر جهان برای توجه به جایگاه میراث ‌فرهنگی در هویت و اجتماعی شدن افراد، آگاهی‌افزایی از میزان گستردگی و آسیب‌پذیری میراث‌ فرهنگی و همچنین تلاش در جهت حفاظت و ارتقای میراث‌فرهنگی است. محورهای اصلی این گردهمایی بین المللی معماری بومی 2018 در تبریز، «میراث فرهنگی و توسعه پایدار» بوده و محورهای فرعی آن شامل «حفاظت از میراث فرهنگی به عنوان محرک و هدایت‌کننده توسعه پایدار»، «میراث بومی تبریز، ایران و خاورمیانه» و «میراث بومی و پایداری موردهای مطالعاتی» است. معماران و اساتید برجسته ایرانی و 12 کشور خارجی از جمله صربستان، پرتغال، چین، تایلند، سوریه و ایران در این گردهمایی به نمایش آثار خود پرداختند.

در این راستا، کمپ مستندنگاری معماری «ورنادوک»، با رویکرد مستندنگاری بازار تبریز با حضور اساتید و فعالان برجسته بین‎المللی معماری در «سرای میانی حاج حسین» بازار تبریز  برگزار شد.

رییس نروژی کمیته بین‌ المللی معماری بومی، گیزله ژاکلین، کفت: این کنفرانس با هدف تشویق جوامع محلی و مردم سراسر جهان برای توجه به جایگاه میراث ‌فرهنگی در هویت و اجتماعی شدن افراد، آگاهی ‌افزایی از میزان گستردگی و آسیب‌ پذیری و نیز تلاش برای حفاظت و ارتقای آن برگزار می شود. حفظ و حراست از میراث فرهنگی در جهان و توسعه پایدار مکمل یکدیگر بوده و تضادی با هم ندارند.

مرتضی آبدار، تمدن، تاریخ، علم و فرهنگ آذربایجان و تبریز را بی همتا خواند و اظهار داشت: بر همین اساس امروز این تبریز کهن با چهار هزار سال قدمت تمدنی، میزبان یک کنفرانس بین المللی است که سالانه در یک شهر برگزار می شود و با 15 کشور با 15 زبان مختلف و 10 مذهب و دین گوناگون در جهان در ارتباط است.

وی بازار تبریز را به دلیل زندگی پرتکاپو و تجارت زنده با قدمت و ابنیه های تاریخی همراه با اصناف و مشاغل تبریز، در جهان بی همتا دانست و گفت: بر همین اساس سرای حاج حسین در بازار تبریز، برای مستندسازی معماران بین المللی انتخاب شده است که طی 15 روز میزبان این متخصصان بوده است.

ضرورت بررسی موضوع گردشگری و نقش آن در حمایت از کالاهای ایرانی از دید کلان

توسعه‌ گردشگری از مصادیق حمایت از کالای ایرانی محسوب می‌شود، چون هر گردشگر داخلی و خارجی در کنار تجربه سفر، دارای انگیزه‌ خرید است و در این راستا بستر مناسبی برای فروش محصولات تولید داخل فراهم می‌شود. 

در این رابطه، خبرگزاری  ایسنا، میزگرد تخصصی تحت‌عنوان «نقش گردشگری در حمایت از کالای ایرانی» را برگزار کرد که از محورهای اصلی آن می‌توان به «تشریح برنامه‌ی علمی و عملیاتی برای توسعه گردشگری در استان»، «جایگاه گردشگری در اقتصاد کلان استان»، «بررسی زیرساخت‌ها برای توسعه گردشگری»، «ارزیابی نقش متقابل کالای ایرانی و جذب گردشگران در استان»، «میزان تاثیرگذاری گردشگری خرید در حمایت از کالای ایرانی و اقتصاد مقاومتی» اشاره کرد.

این میزگرد با حضور «محمد اسماعیل سعیدی»، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، «ابوالفضل قنبری» دکترای برنامه‌ریزی منطقه‌ای و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، «محمد فاریابی» دکترای مدیریت بازرگانی و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، «سیامک موسوی» دکترای مدیریت استراتژیک و بازاریابی گردشگری و عضو هیئت علمی دانشگاه دارمشتات و درسدن آلمان و «احمد اسدزاده» دکترای اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز برگزار شد.

سعیدی به نقش موثر صنعت گردشگری در رونق اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: صنعت گردشگری می‌تواند بخش عمده‌ای از درآمدهای کشور را محقق کند، چون تجربه نشان داده برخی کشورهای همسایه مانند ترکیه به خوبی از فرصت گردشگری بهره‌برداری می‌کنند. جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و گردشگری در کشور  نیز منحصربه فرد بوده و کشور ما در مقایسه با سایر کشورها دارای پتانسیل مطلوبی در زمینه گردشگری است، سعیدی به برندسازی سوغاتی تبریز از جمله غذا، شیرینی، کیف و کفش و چرم برای تولید کلای خاص در تبریز 2018 تأکید کرد و گفت: با تولید برند در روی هر کالا، می‌توان آن را به‌عنوان نماد جهت معرفی محصولات و مشاغل تبریز مرتبط، به گردشگران ارائه کرد.

«احد حاجی بلند»، معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی، نیز در این میزگرد با اشاره به روز جهانی جهانگردی در پنجم مهرماه، افزود: مقرر شده بود برنامه‌های موثری برای تبریز 2018 در حوزه گردشگری انجام شود، اما متأسفانه بازتاب آنچنانی نداشت.

وی نقش جهاد دانشگاهی در حوزه‌ گردشگری، استراتژیک و راهبردی دانست و گفت: در راستای حمایت و توسعه گردشگری استان، مرکز فرهنگی و گردشگری سهند را ایجاد کردیم تا با همکاری اساتید و دانشجویان در حوزه دانشگاه، تحولی جدید در حوزه گردشگری ایجاد شود.

در این مرکز با اجرای برنامه‌هایی مانند برگزاری تورهای دانشجویی، انتشار فصلنامه‌ی تخصصی و فعالیت در فضای مجازی گامی در حوزه  توسعه گردشگری برداشته می‌شود.

حاجی‌بلند با اشاره به نام‌گذاری سال 97 با عنوان  سال حمایت از کالای ایرانی توسط رهبر معظم انقلاب، بر ضرورت توجه به جایگاه و نقش صنعت گردشگری بویژه تبریز و ارتباط آن با اصناف تبریز در راستای حمایت از کالای ایرانی تأکید کرد.

تبریز 118 بزرگترین سامانه مشاغل تبریز با ثبت مشاغل و اصناف تبریز و معرفی آن ها در راستای توسعه این موارد گام برمی‌دارد.

ایجاد شهرک تخصصی کفش و کیف و اصناف وابسته تبریز حمایت عملی از تولید کننده است

استاندار آذربایجان شرقی، مجید خدابخش، روز یکشنبه 8 مهر97، در آیین واگذاری اسناد واحدهای شهرک صنعتی تخصصی کفش، کیف و اصناف وابسته تبریز، با اشاره به جایگاه کفش تبریز در تاریخ، بیان داشت: تمرکز اصناف در یک شهرک تخصصی راهکار مناسبی برای رشد و توسعه است. بنابراین با توجه به اقدام های خوبی که در این صنعت انجام شده بطور مطمئن به اهداف تعیین شده خواهیم رسید. وی با بیان این که وظیفه مسئولان، حمایت کامل از صنعت کفش تبریز است، افزود: ایجاد شهرک تخصصی کفش بهترین فرصت برای پشتیبانی از این صنف است و این که قدم های مثبتی در زمینه توسعه صنعت کفش در استان برداشته شده است. ارتباط انجمن صنفی کفش تبریز با کشور ایتالیا اقدام بسیار خوبی است زیرا که در جریان این ارتباط کاری علاوه بر ارائه آموزش های لازم، با تجهیزاتی که در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرد از کیفیت چرم اطمینان حاصل می شود.

شهرک تخصصی کفش تبریز
ایجاد شهرک تخصصی کفش تبریز، حمایت از تولید کننده است

استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: پس از سفر رئیس جمهور به تبریز جلسات متعددی با همکاری انجمن صنفی کیف و کفش، اتحادیه کفش تبریز و وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد که با پیگیری های مستمر اقدام های خوبی در زمینه احداث شهرک صنعتی کفش تبریز انجام شد.

خدابخش افزود: مزیت ایجاد شهرک صنعتی کفش تبریز این است که بخش خصوصی این کار را شروع کرده و در این زمینه به عنوان مسئولان دولتی موظف به حمایت از این بخش هستیم زیرا که صنعت کفش یکی از صنایع مهم استان آذربایجان شرقی بویژه تبریز است.

وی تمرکز اصناف در یک شهرک تخصصی را به نفع تولیدکنندگان دانست و گفت: در دنیا، بهای تمام شده محصولات در واحدهای تولیدی، نقش اصلی را ایفا می کند، بنابراین ایجاد زنجیره تولید، برندسازی و بسته بندی مناسب، موجب کاهش بهای تمام شده خواهد شد.

در تبریز حدود 50 واحد صنعتی، بیش از 3 هزار واحد کوچک و متوسط تولیدی و بیش از یک‌هزار و 500 واحد در بخش فروش و فروشگاه کفش و 300 واحد خدماتی کفش در تبریز فعالیت می‌کنند.

بیش از 40 هزار نفر در صنعت کفش تبریز فعالند و این شهر با بیش از 80 تا 90 میلیون جفت تولید سالانه 60 درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده است.

بزرگترین سامانه مشاغل تبریز مفتخر است که در معرفی واحدهای تولیدی بویژه کفش و کیف و اصناف و فروشگاه کفش و کیف تبریز به عموم، گام برمی‌دارد.

تبریز 118، بزرگترین سامانه مشاغل تبریز، به اطلاع می‌رساند، مدیر کل حمایت از پایداری مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار اظهار داشت: در بخش صیانت از نیروی کار، اگر بنگاهی با ریزش نیروی کار مواجه شد، کارگران تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می گیرند، به این ترتیب که اگر کارگری بدون میل و اراده از کار بیکار شود در صورتیکه مشمول قانون کار و تامین اجتماعی باشد، برای کارگران مجرد حداقل ۶ ماه و حداکثر ۳۶ ماه و برای کارگران متاهل حداقل ۱۲ماه و حداکثر ۵۰ماه مقرری بیمه بیکاری پرداخت می شود.

دو تکلیف وزارت کار در قبال بیکاری کارگران بنگاه‌های مشکل دار

یاوری درباره میزان مقرری بیمه بیکاری نیز گفت: طبق قانون مقرری بیمه نباید از حداقل مزد مصوب شورای عالی کار کمتر و از ۸۰ درصد مزد کارگر در آخرین ماه اشتغال وی بیشتر باشد.

وی افزود: بنابراین کارگران بنگاه‌های اقتصادی و اصناف که مشکلات آنها حل نشده باقی بماند، تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می‌گیرند و به نسبت سابقه ای که دارند از بیمه بیکاری برخوردار می شوند. ضمن اینکه در مدت مقرری بگیری بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است اشتغالی مناسب یا استخدام مرتبط با شغل کارگر بیکار شده، برای وی مهیا کند.

وی ادامه داد: کارگرانی که کمتر از ۶ ماه سابقه داشته باشند مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری نمی شوند مگر اینکه این کارگران در اثر حوادث غیرمترقبه و قهریه مانند سیل، زلزله و آتش سازی بیکار شده باشند.

مدیر کل حمایت از پایداری مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار، همچنین در پاسخ به این سوال که به دلیل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی در شرایط فعلی و احتمال تعدیل نیرو اقدام فوری در دستور کار قرار دارد؟ گفت: در این خصوص باید جلسات بررسی و حل و فصل بنگاه‌های اقتصادی را هر چه سریعتر و به صورت روزانه برگزار کنیم که این درخواست هفته گذشته به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ارائه شده است.

یاوری تاکید کرد: البته وظیفه وزارت کار در شناسایی بنگاه های مشکل دار صیانت از نیروی کار است اما در کنار آن خود را مکلف می دانیم با ورود دستگاه‌های مرتبط به مشکلات آنها با هم افزایی بین دستگاهی رسیدگی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه قطعا مشکل مشاغل وجود دارد و نمی‌توان آن را کتمان کرد، گفت: در صدد هستیم با اتخاذ راهکارها و تدابیر مناسب چالش‌ها و مشکلات کارگران و بنگاه‌های اقتصادی به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

مشاغل منتخب استان‌ آذربایجان شرقی از جمله تبریز در طرح تکاپو 

طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار (تکاپو) طی چند سال گذشته با هدف شناسایی ظرفیت‌های اشتغال در اصناف و مشاغل هر استان آغاز شد، که خلاصه مطالعات استانی این طرح با «تحلیل آموزش عالی و اشتغال» حول سه محور، استخراج ظرفیت‌های اشتغال و مشاغل به تفکیک هر استان و به تناسب ظرفیت های نیروی کار، شرایط زیست محیطی و سایر شاخص‌های استانی و ملی، در همراهی با اتاق اصناف می‌باشد.

طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار (تکاپو)

با توجه به اینکه نیاز بازار کار هر استان متغیر است، در قالب طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار رسته های منتخب و اولویت دار ۳۱ استان کشور شناسایی شد، تا تمام مداخلات توسعه ای و سیاست های اشتغالزایی در هر استان معطوف و متمرکز بر ظرفیت همان استان باشد. بر همین اساس رسته های دارای اولویت و منتخب استانی به تفکیک در هر استان استخراج شده است.

از سوی دیگر با توجه به میزان تطابق پذیری بسیار پایین آموزش‌های رسمی و غیررسمی کشور با نیاز بازار کسب و کار، رشته های مورد نیاز آموزش عالی (آموزش های رسمی و دانشگاهی) در هر استان و همچنین آموزش های مهارتی مورد نیاز (آموزش های غیررسمی و فنی و حرفه ای) در قالب طرح تکاپو، به تفکیک هر استان نیز استخراج شده است.

با توجه به تحلیل‌های صورت گرفته و با در نظر گرفتن شاخص‌های اشتغال، درآمد، اثرات زیست محیطی، مصرف انرژی، میزان توسعه پذیری رسته، پتانسیل ارتقاء، مزیت رقابتی و روابط بین رسته‌ای، توجه به مشاغل کوچک و خانگی، توسعه بخش کشاورزی، گردشگری، ارتباطات، بخش معدن، صنعت و صنایع و فناوری های نوین از جمله زمینه هایی هستند که ظرفیت های مناسبی برای ایجاد اشتغال و ایجاد تحرک در اقتصاد دارند.

در گزارش پیش رو، ظرفیت های اشتغال مشاغل و اصناف استان آذربایجان شرقی من‌جمله تبریز، به استناد طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار (تکاپو) مورد اشاره قرار گرفته است.

رسته‌های اولویت‌دار استان آذربایجان شرقی:

۱. صنایع دستی (فرش دستباف)

۲. رسته تولیدی کفش و فرآوری های چرم و عرضه محصولات

۳. رسته گردشگری

۴. تولید مبلمان و مصنوعات چوبی

۵. تولید پوشاک

۶. تولید نرم افزار و ارائه خدمات فناوری اطلاعات

۷. رسته آجیل و خشکبار

۸. تولید و فرآوری انگور

۹. حمل و نقل باری و لجستیک

۱۰. تأمین قطعات و مجموعه های خودرو

۱۱. پرورش و فرآوری طیور و زنبورداری

۱۲. تولید و فرآوری میوه های هسته دار و دانه دار (باغداری و صنایع تبدیلی)

نام رسته‌های منتخب و اشتغال پیشبینی شده در طرح تکاپو
نام رسته‌های منتخب و اشتغال پیشبینی شده در طرح تکاپو

روز پنجم مهر مصادف با 27 سپتامبر، روز جهانی گردشگری و جهان‌گردی است.

سازمان جهانی گردشگری به اختصار (UNWTO) مستقر در شهر مادرید اسپانیا، یکی از نمایندگی‌های سازمان ملل است که در رابطه با امور جهان گردی تحقیق می‌کند و سالانه گزارشی نیز منتشر می‌کند. با بزرگترین سامانه مشاغل تبریز همراه باشید:

سازمان جهانی گردشگری

این سازمان با هدف برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری برای گردشگری پایدار در جهان بنیان‌گذاری شد. فعالیت‌های سازمان جهانی گردشگری تا کنون بر پایه اتخاذ تصمیم‌های اقتصادی و سیاست‌گذاری برای پیشرفت گردشگری بوده است. این تصمیم‌ها در راستای حمایت از محیط زیست و حفظ و توسعه مناطق گردشگرپذیر و ایجاد صلح و تعامل میان کشورها فعالیت می‌کنند. ریشه کنی فقر، برابری جنسیتی و جلوگیری از مرگ اطفال از دیگر اهداف مهم این سازمان به شمار می‌آید که تحت عنوان «توسعه هزاره» پیگیری می‌شوند.

روز جهانی گردشگری
روز جهانی جهانگردی و گردشگری

 البته این سازمان از سال 1920 فعالیت‌هایی را با نام کنگره رسمی گردشگری انجام می‌داد. اما سال 1970 مقر اصلی آن در مادرید بنیان نهاده شد و در سال 2003 نیز به عنوان کارگزار تخصصی سازمان ملل معرفی شد. در حال حاضر این سازمان 150 عضو اصلی، دو عضو ناظر و 300 عضو وابسته دارد. ایران نیز که یکی از اعضای اصلی این سازمان است در سال 1392 عنوان نایب رییسی این سازمان را از آن خود کرد و اکنون نیز یکی از اعضای اجرایی سازمان گردشگری است.

برگزاری جشن روز جهانی گردشگری توسط سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد از سال 1980 آغاز شد و در جریان آن هرساله در 27 سپتامبر این جشن برگزار می‌شود. این روز خاص و ویژه به این دلیل انتخاب شد، که در 27 سپتامبر سال 1970 قوانین UNWTO اجرا شد و نقش برجسته‌ای در صنعت گردشگری جهان ایفا کرد. اهمیت این قوانین به این دلیل بود که مردم را نسبت به نقش قابل‌توجه گردشگری در جامعه بین‌المللی آگاه می‌کردند و همچنین چگونگی ارزش‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در جهان را نشان می‌دادند.

پدیده ی مسافرت را از محلي به محل ديگر و از كشوري به كشور ديگر، بدون در نظر داشتن قصد مهاجرت، اشتغال يا اقامت مستمر، جهانگردی گويند. از ديد سازمان ملل «جهانگرد يا گردشگر كسي است كه كشوری غير از كشور محل اقامت خود را مورد بازديد قرار دهد، مشروط بر اين­كه، اين بازديد به منظور احراز هيچ­گونه شغل و كسبی نباشد و حداقل 24 ساعت و حداكثر سه ماه در كشور ميزبان توقف نمايد و مسافرت او مبنی بر يکی از علل زير باشد: ورزشی و تفريحی، استراحت، گذراندن تعطيلات، امور خانوادگی، درمان و امور پزشکی، ورزش، امور مذهبی، مأموريت يا شركت در هم‌انديشی‌ها.»

  انواع جهانگردی

جهانگردی بر حسب اهدافی که مردم به جهت آن سفر می‌کنند، دارای اقسام ذیل است:

1- جهانگردی تفریحی؛ افراد یا دسته‌هایی را شامل می‌شود كه با هدف تفریح، استراحت، گذراندن تعطیلات از سرزمین خود به سفر می‌روند.

2- جهانگردی درمانی؛ شامل افرادی می‌شود كه برای استفاده از تغییرات آب و هوا، با هدف پزشكی و درمانی و استفاده از آبهای معدنی، اقدام به مسافرت می‌كنند.

3- جهانگردی فرهنگی؛ که در آن افراد برای آشنایی با فرهنگ و هنر و آداب و رسوم ملل مختلف، آثار تاریخی و مطالعه علمی، اقدام به سفر می‌كنند.

4- جهانگردی مذهبی؛ هدف از این نوع جهانگردی زیارت اماکن مقدسه، بازدید از اماکن مذهبی مثل مساجد و کلیساها و معابد قدیمی، شرکت در مراسم عبادی و ...

5- جهانگردی ورزشی؛ كه هر نوع مسافرتی را كه به منظور فعالیتهای ورزشی انجام می گیرد، شامل می‌شود؛ مانند كوهنوردی، شكار، شركت در مسابقات و تماشای مسابقات و...

6- جهانگردی تجاری؛ مثل مسافرتهایی كه افراد برای شركت در بازارها و نمایشگاهای كالا و صنایع تأسیسات كارخانه‌ای و نظایر آن انجام می‌دهند.

7- جهانگردی سیاسی؛ مسافرت به منظور شركت در جشن‌های بین‌المللی و مراسم خاص و كنگره‌ها و كنفرانسها را جهانگردی سیاسی می‌گویند.

توسعه جهانگردی برای رشد اقتصادی و اجتماعی

جهانگردی دارای خاصیّت ویژه‌ای است كه می‌توان آن را به منزله ی نیروی محرك توسعه اقتصادی مشاغل و اصناف در تمام كشورها محسوب داشت. هیچ كشوری را نمی‌توان یافت كه فاقد مواد اولیّه لازم برای توسعه جهانگردی باشد. آنچه كه كشورها را از هم متمایز می‌سازد، خود به تنهایی جاذبه جهانگردی به شمار می‌رود. طرحهای جهانگردی در كشورهای در حال توسعه از طریق ارائه كمك‌های فنی و مالی به طور وسیعی از طرف بیشتر سازمانهای مالی بین‌‌المللی و دفاتر تأمین‌كننده كمكهای اقتصادی و مالی جهانی مورد حمایت قرار گرفته است.

روز گردشگری در ایران

این روز مهم در ایران نیز در هر سال با برگزاری یک همایش با حضور مسئولان و مقامات کشوری و با حضور و تقدیر از برخی فعالان حوزه گردشگری گرامی داشته می شود. علاوه بر این در سال های گذشته به مانند امسال بازدید رایگان موزه ها در روز جهانی جهانگردی که تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند از اقدامات این سازمان در این روز است.

در همین راستا، معاون سازمان گردشگری سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی اعلام کرد: با توجه به اینکه روز جهانی گردشگری در سال جاری با ماه محرم متقارن شده است و به دلیل اینکه در بسیاری از شهر های ایران مشغول به برگزاری برنامه‌های مذهبی و مناسبتی با این ایام می باشند، تصمیم بر آن شد تا برای گرامیداشت روز جهانی گردشگری، از این ظرفیت به وجود آمده برای گردشگری مذهبی، بیشتر استفاده شود. در سال های گذشته نیز روز جهانی گردشگری با شعارهایی از جمله صلح، گفت و گو، انرژی، دسترسی، میراث جهانی و آب و توریسم همراه بود. در راستای تحقق اهداف تبریز2018 و جهت توسعه مشاغل تبریز و اصناف تبریز برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد امسال مراسم جداگانه ای به مناسبت روز جهانی گردشگری از سوی این سازمان برگزار نمی شود. در این اطلاعیه ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سیدالشهدا (ع) و یاران ایشان آمده است: روز پنجم مهر به مناسبت روز جهانی جهان‌گردی، بازدید از موزه‌ها و کاخ موزه‌ها و تمام اماکن تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی در سراسر کشور برای گردشگران و همه هموطنان رایگان است.

رمز یکبار مصرف برای حساب های بانکی اجباری می شود.

  رمز یک بار مصرف یا OTP - One Time Password یک جایگزین برای رمز دوم می باشد و تکنولوژی OTP جهت  انجام تراکنش های امن بانکی در حوزه Web برای مردم و اصناف کاربرد دارد. بر اساس کارت و یا ابزاری که توسط بانک به مشتری داده می شود، برای انجام هر تراکنشی، یک رمز تولید می شود، که تنها برای یک بار اعتبار دارد. تبریز 118 بزرگترین سامانه مشاغل تبریز در این متن به بررسی این موضوع می‌پردازد.

رمز یکبار مصرف چیست؟
رمز یکبار مصرف (OTP)

 امنیت OTP به دلیل استفاده از امکانات استاندارد رمزنگاری ، بسیار بالا است. 

رمزهای  یکبار مصرف معمولا به 3 روش به دست کاربر می‌رسد:

1-از طریق ارسال پیامک به موبایل کاربر:

شماره موبایل کاربر پس از ثبت در سیستم و سنجش اعتبار آن، یکی از راه‌های متداول برای ارسال رمز یکبار مصرف است.

2-تولید و نمایش پرینت تعدادی رمز یکبار مصرف:

می‌توان به تعداد لازم (n)  عدد رمز یکبار مصرف، برای یک دوره زمانی (مثلا یک ماه) تولید کرد تا کاربر آن را یادداشت یا پرینت کند و هر بار یکی از آنها را استفاده نماید.

3-استفاده از یک سخت افزار مستقل از کامپیوتر کاربر و شبکه اینترنت:

این روش که با استفاده از  یک سخت افزار مستقل از کامپیوتر کاربر، که نیازی هم به شبکه و اینترنت ندارد، رمزیکبارمصرف را تولید می نماید. شرکت‌های بزرگ تجاری، مشاغل و اصناف، یک وسیله کوچک و کاملا مستقل برای این امر تهیه و در اختیار مشتریانشان قرار می‌دهند. در ایران  نیز برخی از بانک ها وسیله‌ای به نام «دستگاه رمزیاب» برای تولید رمز یکبارمصرف در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

 در دنیای دیجیتال، خرده‌ای که به رمز یکبار مصرف گرفته می‌شود، دشواری در به‌خاطرسپاری آنها توسط انسان است که به همین دلیل بهره‌گیری از فناوری کمکی، در استفاده از رمز یکبار مصرف، الزامی است.

  جرائم برداشت های غیرمجاز یا سرقت از حساب های بانکی در سه بستر کپی کردن کارت های بانکی، برداشت از طریق کیلاگرها (نرم افزارهایی که کلیدهای فشرده شده بر روی صفحه کلید را ذخیره می کند) و برداشت های فیشینگ( راهی که اطلاعاتی نظیر رمز را از طریق ابزارهای الکترونیکی به سرقت می برند) انجام می‌شوند.  فیشینگ راهی است که تبهکاران، اطلاعاتی نظیر کلمه کاربری، رمز عبور، شماره 16 رقمی عابر بانک، رمز دوم و CVV2 را از طریق ابزارهای الکترونیکی ارتباطات به سرقت می برند. شبکه های اجتماعی، سایت های حراجی و درگاه های پرداخت آنلاین نمونه ای از ابزار های الکترونیکی ارتباطات هستند.

   بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزی که از اول شهریور ابلاغ شده همه بانک‌ها باید ظرف سه ماه استفاده از رمز یکبار مصرف را اجباری کنند این کار در برخی بانک ها انجام می شود اما اطلاع رسانی نشده و مردم آگاهی ندارند.

با توجه به ابلاغیه بانک مرکزی درباره تخصیص رمزدوم یکبار مصرف به مشتریان، از اول آذر، مسئولیت جبران خسارت مالی مردم به عهده بانک و موسسات مالی و اعتباری خواهد بود.

 

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اصناف نخستین سنگربانان اقتصاد اجتماعی هستند و زمانی به اقتصاد توسعه یافته می رسیم که از اقتصاد اجتماعی برخوردار باشیم.

سینکی
اولین اجلاس دوره هفتم- حسن یونس سینکی

حسن یونس سینکی، معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، روز دوشنبه در نخستین اجلاسیه دوره هفتم نمایندگان اتاق اصناف ایران با بیان اینکه شناخت از وضعیت موجود و شرایط زندگی می تواند راهگشای حل مسایل باشد، افزود: در شرایط فعلی وظیفه اصناف، حفظ آرامش است و باید بپذیریم که اکنون در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم. مصون سازی افکار عمومی در برابر شایعات از اهمیت بالایی برخوردار است و باید بپذیریم که کسی دلسوزتر از خودمان برایمان نیست.

وی با بیان اینکه وجود ۴۹۰ هزار واحد صنفی تولیدی در کشور سرمایه بسیار بزرگی است، تصریح کرد: دشمن توان تحریم واحدهای تولیدی کوچک را ندارد و در هیچ کجای دنیا نمی‌توانند واحدهای تولیدی کوچک را تحریم کنند .

سینکی اظهار کرد: برای حفظ آرامش در جامعه باید از تجربه شکست تحریم های دوره های قبل و  همچنین تجارب دوران دفاع مقدس بهره بگیریم و در شرایط موجود ، تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. راهبرد دیگر متقاعدسازی است که باید آن را بپذیریم و بدانیم که استقلال هزینه دارد و باید سختی ها را تحمل و برای آن هزینه کنیم.

وی با بیان اینکه پیام اجتماعی در شرایط فعلی رسیدن به آرامش اجتماعی است، ادامه داد: تبدیل نقدینگی به کالاهای سرمایه ای، فرار سرمایه ها از کشور و افزایش تورم از جمله اهداف دشمن در شرایط کنونی است.

سینکی در خصوص اهمیت تجارت الکترونیک نیز گفت: در سال ۹۶ درآمد حاصل از تجارت الکترونیک ۱۶۵ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۵ حدود ۹۵ هزار میلیارد بود که به واقع دو برابر شده است لذا باید برای از بین نرفتن صنوف سنتی به اهمیت تجارت الکترونیک در معاملات پی برد و اصناف را به این سمت سوق داد. وی همچنین تاکید کرد : اصناف باید حرکت به سمت نوین گرایی و نوگرایی را جدی بگیرند چون نوین سازی، سرمایه اصناف است. 

نخستین اجلاس دوره هفتم و انتخاب نماینده اتاق اصناف ایران

اتاق اصناف ایران
نخستین اجلاس دوره هفتم

نخستین اجلاس دوره هفتم و انتخاب نماینده اتاق اصناف ایران در هیات اجرایی انتخابات هیات رئیسه اتاق روز دوشنبه دوم مهرماه ۹۷ در تهران برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، این اجلاس با نظارت مرکز اصناف و بازرگانان و دبیرخانه هیات عالی نظارت و مطابق با بند «ج» ماده (ه) آیین نامه اجرایی تبصره ۲ ماده ۴۳ قانون نظام صنفی و تبصره آن درخصوص انتخاب نماینده اجلاس برای عضویت در هیات اجرایی انتخابات هیات رئیسه اتاق اصناف ایران برگزار می‌شود. در این اجلاس مسئولانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، مرکز اصناف و بازرگانان و همچنین هیات رئیسه اتاق اصناف ایران حضور  داشتند.

بر اساس این گزارش، از ۱۲۰تعرفه اخذ شده، بهروز کرمی از خرمدره ( استان زنجان) با ۵۵ رای به عنوان نفر اول بیشترین رای را کسب کرد. همچنین علیرضا رضایی از قزوین و تورج علیزاده از تهران ۲۸رای و یونس حواسیان از ایلام ۷ رای کسب کردند.

روز سرباز دومین روز از هفته دفاع مقدس است.

رئیس اداره انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی با گرامیداشت روز سرباز، شهادت تعدادی از مردم،‌ نیروهای مسلح و خصوصاً سربازان در حمله تروریستی اهواز و در ماه محرم را تسلیت گفت.

پیام تسلیت به مناسبت حمله تروریستی در اهواز و روز سرباز
پیام تسلیت به مناسبت حمله تروریستی در اهواز و روز سرباز

به دنبال حمله تروریستی به محل برگزاری رژه نیروهای مسلح و شهادت تعدادی از مردم، سربازان و نیروهای مسلح در این حمله تروریستی، سردار موسی کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح در پیامی، این حادثه تروریستی را محکوم و شهادت این عزیزان و به خصوص سربازان نیروهای مسلح را همزمان با روز بزرگداشت سرباز (اول مهر) را تسلیت گفت.

امروز تعدادی از سربازان سرزمین اسلامی ما توسط یزیدیان زمان به خاک خون کشیده شدند که بدینوسیله این پرواز خونین را به خانواده‌های آنان و خانواده بزرگ سربازان کشور تبریک و تهنیت عرض میکنم.

وی همچنین به مناسیت روز سرباز اعلام کرد:‌ حراست از عزت، امنیت، استقلال، تمامیت ارضی، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، جان، مال و نوامیس مردم وظیفه دینی و ملی هر فرد ایرانی است و در اجرای این وظیفه، همه اتباع ذکور جمهوری اسلامی ایران مکلف به انجام خدمت وظیفه عمومی هستند.

کارکنان وظیفه یکی از ارکان و ستون نیروهای مسلح محسوب شده و اجرای بخش عظیمی از وظایف نیروهای مسلح بر دوش این قشر از جوانان کشور است؛ جوانان برومند سرباز، این ایثارگران مدافع حریم امنیت کشور در هشت سال دفاع مقدس با حضور فعال و چشمگیر خود در کسوت مقدس سربازی آمادگی خود را برای دفاع از کیان اسلام عزیز و میهن اسلامی به منصه ظهور رسانده و با تقدیم هزاران شهید و جانباز، امنیت و آرامش را برای ملت شریف و فداکار ایران به ارمغان آورده‌اند.

لذا بر همه لازم است که یکم مهرماه روز دوم هفته دفاع مقدس که به عنوان روز سرباز نامگذاری شده است، از تلاش‌های خالصانه عزیزان سرباز در دوران دفاع مقدس و سربازان فعلی که راه پدران خود را ادامه می‌دهند تقدیر و تشکر شود.

در این روز همه نیروهای مسلح برای پاسداشت مقام شامخ سرباز بسیج می‌شوند و در همه یگان‌ها با برگزاری مراسم‌های مختلف،‌ روز سرباز را گرامی می‌دارند.

در این رابطه، تبریز 118 بزرگترین سامانه مشاغل تبریز نیز انزجار خود را از این حادثه خشونت‌بار تروریستی  اعلام داشته و به مردم ایران تسلیت عرض می‌نماید. 

 

مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس

31 شهریور تا 6مهر ماه

بی تردید، مقدس ترین جهاد، جهادی است که به عنوان دفاع از حقوق انسانی صورت گرفته باشد. در جنگ تحمیلی، رژیم بعث عراق، جنگی ناخواسته را به کشور ما تحمیل کرد و با نادیده گرفتن استقلال سرزمین ما به ایران اسلامی حمله‌ور شد. از این رو، مردم غیرتمند ایران، در دفاعی مقدس، از حق خود که دفاع از استقلال سرزمین و هویت دینی ـ ملی خود بود، دفاع کردند. براین اساس ۳۱ شهریور مصادف با سالروز شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است و  از ۳۱ شهریور تا 6 مهر ادامه دارد.

هفته دفاع مقدس
گرامیداشت هفته دفاع مقدس

همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس، رژه نیروهای مسلح در تمامی شهرستان‌های آذربایجان شرقی و بویژه در تبریز برگزار می شود. عناوین برنامه های این هفته عبارتند از «علم و فناوری و تجلیل از سربازان نخبه»، «همبستگی و دفاع ملی»، «انقلاب اسلامی مردم سالاری دینی»، «اقتصاد مقاومتی تولید ملی»، «شهیدان ایثارگران و فخرآفرینان»، «ولایتمداری زنان و خانواده» و «فرماندهان و عزت مداران و پیشکسوتان».

برپایی نمایشگاه دفاع مقدس، نواختن زنگ مقاومت و ایثار در مدارس شاهد، برگزاری مسابقه خاطره‌نویسی در کانون‌های پرورشی، برگزاری یادواره‌های شهدا، مراسم غبار روبی مزار شهدای استان، برگزاری همایش فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس، از جمله برنامه های این هفته هستند.

از دیگر برنامه های این هفته که با ماه محرم مصادف شده است، دیدار با خانواده معظم شهدا در طول هفته دفاع مقدس، برگزاری دومین یادواره ۲۶۹ زن شهید، برگزاری مسابقات متنوع ورزشی و برپایی نمایشگاه‌های دفاع مقدس در سطح مدارس و دانشگاه‌ها در آذربایجان شرقی است. در ضمن، محل برگزاری نمایشگاه دفاع مقدس در مجموعه پارک شمیم پایداری خواهد بود.

لازم به ذکر است که در تهران، در باغ موزه‌ دفاع مقدس، به یاد شهدای هشت سال جنگ تحمیلی و نیز معرفی فرماندهان شهید و شاهدی که با رشادتها و جان فشانی‌های خود توانستند نور پر فروغ اسلام را برای همیشه در این سرزمین جاودانه نگه دارند، بخشی وجود دارد به نام تالار پروانه‌ها. این  مجموعه، تنها تالار باغ موزه دفاع مقدس است که جنبه موزه‌ای و حجمی دارد . هدف از بر پایی چنین فضایی پاسداشت مقام شامخ شهدا و موثرین دوران دفاع مقدس می باشد.

 هفته دفاع مقدس
باغ موزه دفاع مقدس تهران- تالار پروانه
هفته دفاع مقدس
باغ موزه دفاع مقدس تهران- تالار پروانه

در بازار تبریز، اوج ایام عزاداری از روز هشتم محرم آغاز شده و تا دوازدهم ادامه دارد، که در این ایام  تمام حجره‌ها و مغازه‌ها و اصناف تبریز تقریبا تعطیل هستند. از مهمترین دسته‌های عزاداری در بازار تبریز به رسم دیرین، دسته عجم‌ها هستند، عجم‌ها با کت و شلوار و با پیشانی بند سیاه، همراه با احترام و طمأنینه به عزاداری می‌پردازند.

اوج ایام عزاداری در بازار بزرگ تبریز
اوج ایام عزاداری از روز هشتم تا دوازدهم محرم است

حسين يئرلر آغلار گويلر آغلار، رسول مصطفي پيغمبر آغلار

در این ایام نوای، يا حسين، واي حسين، حيدر- صفدر، حسينم وای حسينم وای، حسين يئرلر آغلار گويلر آغلار، بتول و مرتضی پيغمبر آغلار، علم آغلار، شه آغلار، لشكر آغلار، بو غمده سلسبیل و کوثر آغلار و … از مهمترين اشعاری است که در سوگواری حضرت اباعبدالله الحسين(ع) از سراسر مناطق استان آذربایجان شرقی و به ویژه در شهر تبریز به گوش می رسد.

تبریز 118 بزرگترین سامانه مشاغل تبریز در ادامه به برخی آیین های مهم ماه محرم، تاسوعا و عاشورا در استان آذربایجان شرقی می‌پردازد.

برگزاری دسته‌هاي شاه حسين گويان (شاه حسين، وای حسين)، عَلَم بندی، مراسم «حجله قاسم(ع)»، مراسم “شمع پای لاماخ” (توزيع شمع)، مراسم “خيمه سوزانی”، مراسم “اللهم لبيك”، مراسم “گرداندن اسب ذوالجناح”، مراسم “شبيه خوانی، مراسم “احسان و نذری” و … در بازار تبریز و طول ایام محرم برگزار می‌شوند.

هفتاد و دو پروانه، پروانه ی فرزانه
این چه شمعی است كه جانها همه پروانه ی اوست

هفتاد و دو پروانه، پروانه ی فرزانه                شمع رخ حق دیدن، رفتند چو مستانه

رفتند همه مه رویان، لا حول و لا گویان        آن منزلتست نی این، رفتند از این خانه

این حسین كیست كه عالم همه دیوانه ی اوست
تاسوعای حسینی

این حسین كیست كه عالم همه دیوانه ی اوست

این چه شمعی است كه جانها همه پروانه ی اوست

بزرگترین سامانه مشاغل تبریز تاسوعای حسینی را تسلیت و تعذیت عرض می‌نماید.

تا ابد كوثر توحید ز پیمانه ی اوست

سینه ی سوختگان شمع عزاخانه ی اوست

شعله های عطشش در نفس خسته ی ما

كوه سنگین غم ما به روی شانه ی اوست

حرم اوست حریمی كه بود كعبه ی جان

دل بشكسته بهشتی است كه ویرانه ی اوست

دل آتش زده ی ما كه جهانی را سوخت

شعله اش از شرر دامن ریحانه ی اوست

گوهری را كه خدا قیمت آن داند و بس

دُرّ اشكیست كه تقدیم به دُردانه ی اوست

طُرفه بیتی است از آن شاعر شیرین سخنش

یك جهان عاطفه در ساغر و پیمانه ی اوست

«این حسین كیست كه عالم همه دیوانه ی اوست

این چه شمعی است كه جانها همه پروانه ی اوست»

تا از این نُه فلك و هفت رواقش اثر است

سر نورانی او بر سر نی جلوه گر است

سندی را كه به خون گلوی خویش نوشت

تا خداییِّ خدا پیش خدا معتبر است

این شهیدی است كه با آتش هفتاد و دو داغ

داغ او تا ابدالدّهر به قلب بشر است

در صف حشر پیمبر به رویش خنده زند

هر كه را دیده بر آن حنجر خشكیده، تر است

سر ما خاكِ در خاك نشینان درش

دل ما با سر نورانی او همسفر است

نه فقط سینه سپر كرد به هنگام نماز

تا ابد سینه ی او تیر بلا را سپر است

همه مُردند ، چرا هر چه زمان میگذرد

مكتب سرخ حسین ابن علی زنده تر است

این حسین كیست كه عالم همه دیوانه ی اوست

این چه شمعی است كه جانها همه پروانه ی اوست

مرجع اصناف تبریز و دارای امکانات ثبت و جستجوی مشاغل تبریز است.

روز ملی شعر و ادب فارسی 27 شهریور

 

بزرگترین سامانه مشاغل تبریز و مرجع اصناف تبریز، به مناسبت روز ملی شعر و ادب فارسی که همراه با سالروز وفات بزرگترین شاعر معاصر، استاد شهریار، است شعری در مورد عاشورا تقدیم به تمامی مردم ایران و اهل جامعه‌ی فرهنگی و آموزشی می‌نماید.

روز ملی شعر و ادب فارسی که همراه با سالروز وفات بزرگترین شاعر معاصر، استاد شهریار، است
روز ملی شعر و ادب فارسی

شیعیان دیگر هوای نینوا دارد حسین

روی دل با کاروان کربلا دارد حسین

از حریم کعبۀ جدّش به اشکی شست دست

مروه پشت سر نهاد امّا صفا دارد حسین

می برد در کربلا هفتاد و دو ذبح عظیم

بیش از اینها حرمت کوی منا دارد حسین

پیش رو راه دیار نیستی کافیش نیست

اشک و آه عالمی هم در قفا دارد حسین

بس که محمل ها رود منزل به منزل با شتاب

کس نمی داند عروسی یا عزا دارد حسین

رخت و دیباج حرم چون گل به تاراجش برند

تا به جائی که کفن از بوریا دارد حسین

بردن اهل حرم دستور بود و سرّ غیب

ورنه این بی حرمتی ها کی روا دارد حسین

سروران ، پروانگان شمع رخسارش ولی

چون سحر روشن که سر از تن جدا دارد حسین

سر به قاچ زین نهاده راه پیمای عراق

می نماید خود که عهدی با خدا دارد حسین

او وفای عهد را با سر کند سودا ولی

خون به دل از کوفیان بی وفا دارد حسین

دشمنانش بی امان و دوستانش بی وفا

با کدامین سرکند ، مشکل دو تا دارد حسین

سیرت آل علی با سرنوشت کربلاست

هر زمان از ما یکی صورت نما دارد حسین

آب خود با دشمنان تشنه قسمت می کند

عزّت و آزادگی بین تا کجا دارد حسین

دشمنش هم آب می بندد به روی اهل بیت

داوری بین با چه قومی بی حیا دارد حسین

بعد از اینش صحنه ها و پرده ها اشک است و خون

دل تماشا کن چه رنگین سینما دارد حسین

ساز عشق است و به دل هر زخم پیکان زخمه ای

گوش کن عالم پر از شور و نوا دارد حسین

دست آخر کز همه بیگانه شد دیدم هنوز

با دم خنجر نگاهی آشنا دارد حسین

شمر گوید گوش کردم تا چه خواهد از خدا

جای نفرین هم به لب دیدم دعا دارد حسین

اشک خونین گو بیا بنشین به چشم "شهریار"

کاندرین گوشه عزائی بی ریا دارد حسین

تعریف مشاغل خانگی

مشاغل خانگی به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در آن یکی از افراد یا تمام اعضای خانواده در منزل مسکونی بدون ایجاد مزاحمت برای همسایگان، به تولید یا ارائه خدمات اشتغال اقدام می‌کند.

 با تبریز118 همراه شوید...

مشاغل خانگی
مشاغل و کسب‌وکار های خانگی

چگونه در مشاغل خانگی موفق شویم؟

از ویژگی‌های مشاغل خانگی این است که در این دسته کسب‌وکارها، افراد می‌توانند با توجه به مهارتی که دارند در منزل برای خود و حتی سایر اعضای خانواده اشتغال‌زایی کنند. مزیت دیگر مشاغل خانگی، کاهش هزینه‌های رفت و آمد و اجاره کارگاه یا مغازه و مشکلات مربوط به ترافیک است.

امکان انتقال تجربیات در مشاغل خانگی از دیگر مزیت‌های آن است و کسب‌وکارهای خانگی تا حد زیادی به ترویج و تقویت فرهنگ کار کمک کرده است. دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی اخیرا از ایجاد رشته‌های جدید متناسب با نیازهای بازار کار در حوزه مشاغل خانگی خبر داده است.

با توجه به ورود و افزایش فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در این حوزه، ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی به ایجاد رشته‌های جدید متناسب با نیازهای بازار کار اقدام کرده است.

چند مورد از مشاغل خانگی

در حال حاضر صنایع دستی، پوشاک، فرش دستباف،‌ شیرینی‌پزی، پرورش کرم ابریشم، مونتاژ اسباب بازی، گل‌سازی، تولید گیاهان دارویی و بسته‌بندی انواع محصولات غذایی در زمره رشته‌های مشاغل خانگی به شمار می‌رود.

امروزه مشاغل خانگی زودبازده و کسب‌وکارهای خانگی به‌عنوان راهکاری مهم برای خوداشتغالی و  ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان به حساب می‌آیند. قابلیت انجام این نوع کسب‌وکار در منزل سبب ایجاد مزایای بی‌شماری برای شاغلان آن‌ها می‌شود که از جمله می‌توان به ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه‌های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه‌های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد- شاگردی بین اعضای خانواده و بسیاری فواید دیگر اشاره کرد.

چگونه برای مشاغل خانگی ثبت نام کنیم؟

علاقمندان اصناف تبریز و فعالان مشاغل تبریز برای کسب اطلاع از فهرست رشته‌های مشاغل خانگی و هرگونه اطلاعات لازم می‌توانند به سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (بخش مشاغل خانگی) مراجعه کنند.

موزه بازار و مشاغل تبریز            

موزه بازار و مشاغل تبریز، اولین موزه تخصصی بازار، یکی از منحصربفردترین موزه‌های کشور می‌باشد که توسط شهرداری منطقه هشت تبریز در مجاورت بازار تاریخی تبریز و در محل یخچال تاریخی صادقیه، احداث شده است. 

موزه مشاغل تبریز
موزه مشاغل تبریز

این موزه که در 21 اردیبهشت سال 1396 افتتاح گردیده است، شامل تمام اشیاء بکار رفته در مشاغل سنتی و اصناف تبریز است که در سه طبقه مجزا، بخشی از زیبایی‌های فرهنگی، ظرائف هنری و آداب و رسوم تبریز قدیم را در خود گنجانده است.

یک طبقه از این مجموعه با حجره‌های صنوف مختلف به موزه مشاغل تبریز در بازار  قدیم و دو طبقه آن به نمایشگاه تصاویر تاریخی تبریز و نمایشگاه فرش تبریز اختصاص یافته است. سینمای تخصصی موزه از دیگر بخش‌های این موزه جذاب است که امکان آشنایی بازدیدکنندگان با تصاویر و مستندهای خاطره‌انگیز از بازار را فراهم می‌کند. در این موزه ۱۱ غرفه وجود دارد که به معرفی مشاغل تبریز که درحال‌فراموشی هستند، می‌پردازد که از آن جمله می‌توان به آهنگری، عطاری، عکاسی سنتی، نجاری، تلگراف خانه، بقالی و بنکداری، بزازی و پارچه فروشی و دواخانه اشاره کرد. در طبقه منفی دو این مجموعه، سینمای موزه بازار دایر شده است که بازدید کنندگان از این موزه در پایان با حضور در این سالن به تماشای تصاویر و کلیپ‌هایی از اماکن و عناصر بازار تاریخی تبریز خواهند پرداخت.

موزه مشاغل تبریز
موزه مشاغل تبریز
موزه مشاغل تبریز- بخش فرش
موزه مشاغل تبریز- بخش فرش 
موزه مشاغل تبریز- سینما
موزه مشاغل تبریز- سینما

موزه مشاغل تبریز- بخش تصاویر قدیمی
موزه مشاغل تبریز- بخش تصاویر قدیمی

 

معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد که مصوبه جدید تغییر روش محاسبه پهنای باند، تاثیری در قیمت اینترنت مصرف کننده نهایی ندارد و تعیین آستانه مصرف منصفانه اینترنت را به اپراتورها واگذار کردیم.

اینترنت در ایران
اینترنت در ایران

واقعیت این است که در این شرایط ارزی که اکثر تجهیزات ICT هم وابسته به نرخ ارز است، اپراتورها اگر بتوانند قیمت‌ها را به همین نحو حفظ کنند، ما از آن استقبال می‌کنیم. مضاف براینکه هم اکنون نیز نرخ اینترنت ثابتی که توسط اپراتورها ارائه می‌شود، به دلیل بازار رقابتی و تعرفه‌های تشویقی، پایین‌تر از تعرفه‌های مصوب است.

فلاح جوشقانی درباره طرحی که قرار بود برای تعیین نرخ اینترنت کاربران کم مصرف ADSL مصوب شود، نیز گفت که ما تعیین میزان آستانه مصرف منصفانه (FUP‌) را به اپراتورها واگذار کردیم. به این معنی که اپراتورها براساس تعرفه می‌توانند سقف مصرف منصفانه متفاوتی برای کاربران درنظر بگیرند. پیش از این به دلیل آنکه مصوبه اینترنت غیرحجمی جا بیافتد، به اپراتورها این اجازه داده نشده بود.

بر اساس گزارش رئیس رگولاتوری، اما هم اکنون طبق ارسال ابلاغیه به اپراتورهای اینترنت، آن‌ها می‌توانند در شرایط رقابتی، مشتریان خود را دسته بندی کرده و سطح آستانه مصرف متفاوتی برای مشترکان پرمصرف و کم مصرف درنظر بگیرند.

وی با بیان اینکه کاهش درآمد اپراتورها ارتباطی با تعرفه مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات (مصوبه ۲۶۶) ندارد، گفت از آنجایی که کیفیت اینترنت در موبایل بهتر از ADSL است و این انتقاد وارد است که توسعه مناسبی در این بخش در کشور صورت نگرفته است، بخشی از کاربران به سمت استفاده از اینترنت موبایل سوق پیدا کرده‌اند و این مساله باعث شده درآمد اپراتورهای اینترنت کاهش یابد.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه حداکثر سرعت اینترنت با ADSL حدود ۸ مگابیت برثانیه است و این درحالی است که با سیم کارت، کاربر به اینترنت ۲۰ مگابیتی دسترسی دارد.

نمایشگاه فروش و عرضه مستقیم کالا در تبریز - شهریور 97

نمایشگاه کالاهای مصرفی پائیزه
نمایشگاه کالاهای مصرفی پائیزه

تاریخ شروع : پنج شنبه 22 شهریور 97   18تاریخ پایان : سه شنبه 27 شهریور 97 

کشور، شهر و محل برگزاری :

ایران، استان آذربایجان شرقی، تبریز، نمایشگاه بین المللی تبریز

سطح برگزاری : داخلی، ملی

نوع ورودی : آزاد و رایگان

نمایشگاه کالاهای مصرفی پائیزه با هدف فروش و عرضه مستقیم کالا از جمله پوشاک، محصولات غذایی، فرهنگی، آموزشی، خدماتی، حوزه دیجیتال و تفریحی به قیمت مناسب جهت حمایت از مشاغل تبریز و اصناف تبریز در آستانه بازگشایی مدارس و مراکز علمی در محل دائم نمایشگاه بین‌المللی تبریز گشایش یافت.

حسین عرفانی، بازیگر و دوبلر برجسته، دار فانی را وداع گفت.

حسین عرفانی دوبلور پیشکسوت ایران
حسین عرفانی دوبلور فقید پیشکسوت ایران

نام و یادشان جاودانه باد...

حسین عرفانی کار دوبله را از سال ۱۳۴۰ و مدیریت دوبلاژ را سال ۱۳۵۶ آغاز کرد.

ایشان كه به علت سرطان ريه در بخش مراقبت هاى ويژه بسترى بودند؛ متاسفانه در چهارشنبه ۲۱ شهريورماه ۱۳۹۷ در سن ۷۶ سالگى در بيمارستان درگذشتند.

تبریز 118 سامانه جامع مشاغل تبریز  فقدان این هنرمند پیشکسوت دوبله را به هنرمندان این عرصه از جمله دوبله و موسیقی را تسلیت عرض می‌کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان سنجش، به اطلاع میرساند كه فهرست اسامی پذيرفته‌شدگان نهايی رشته‌هاي تحصيلی با آزمون و همچنين رشته‌های تحصيلي پذيرش صرفاً بر اساس سوابق تحصيلی (دوره‌های روزانه، نوبت دوم، پيام‌نور، غيرانتفاعي، پرديس خودگردان، ظرفيت مازاد و دانشگاه فرهنگيان)، از طريق پايگاه اطلاع رساني اين سازمان اعلام شده‌است.

دانشگاه‌های ایران
بخشی از لوگوهای دانشگاه های ایران

داوطلبانی كه در این آزمون پذیرفته شده‌اند، می‌توانند به پايگاه اطلاع‌رسانی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ذيربط مراجعه نموده و از برنامه زمانی و مدارك مورد نياز در زمان مقرر براي ثبت‌نام به مؤسسه محل قبولی خود اطلاع حاصل کنند.

سامانه جامع مشاغل تبریز tab118.ir برای کلیه پذیرفته‌شدگان آرزوی موفقیت دارد.

 برپایی آیین کهن محرم در بزرگ‌ترین بازار مسقف جهان

محرم در بازار تبریز
حال و هوای بازار تبریز در محرم

هر ساله با شروع ماه محرم و همزمان با فرا رسیدن ایام سوگواری عزای حسینی، بازاریان تبریز، با نصب پرچم های سیاه و سبز، بر در و دیوار و حجره ها و به ویژه با پوشیدن لباس سیاه، مزین به نام امام حسین (ع) و یاران ایشان، ارادت خود را به اباعبدالله الحسین (ع) و حفظ اندیشه های حسینی اعلام می کنند. کافی است در این لحظه ها سری به بازارچه ها، تیمچه‌ها و سراهای، بزرگ‌ترین بازار مسقف جهان بزنید.

مجموعه بازار تبریز بیش از 7 هزار حجره و مغازه و صدها تیمچه، سرا، بازارچه و دالان دارد، که فقط 50 هیئت مذهبی که ریشه ای چند صد ساله و طرفداران بی شماری دارند، اجازه ورود به بازار تبریز را دارند، می گویند: «در شهر تبریز بیش از 2 هزار هیئت مذهبی فعال است،  که ورود همه آنها به بازار تبریز در ایام سوگواری ابا عبدالله (ع) و یارانشان امکانپذیر نیست».

در سال های اخیر با ثبت جهانی بازار تبریز در یونسکو به عنوان بزرگترین بازار زیبا و سرپوشیده جهان، گردشگران مذهبی نیز در این ایام در عزاداری های بازار به چشم می خورند، که در ترویج آیین های حسینی در کشورهای آسیای میانه و قفقاز و مسلمانان اروپا و ترکیه تاثیرگذار بوده است.

اغلب مورخين و جهانگردان که از قرن چهارم هجری تا عهد قاجار از تبريز ديدن کرده اند، اسناد و مدارک مهم و با ارزشی را درباره بازار تبریز، وضعيت اقتصادی، مشاغل تبریز و آیین های دینی تبريز از خود بجا گذاشته اند.

خوش آن کلیم مر او راست ابتدای کلام/ بنام نامی حقّ که بود خدای کلام

دلا به لطف خدائیکه عَلَّم الأسماء ست / به اسم پنج‌تن افزوده کن صفای کلام

محمّد و علیّ و فاطمه، حسن و حسین / که وجه احسن حُسنند و زیب‌های کلام

فدای پنجم و نامش که شرح باب غم است / به پیش اهل دلی کوست آشنای کلام

عزاداری محرم در بازار بزرگ تبریز
عزاداری محرم در بازار بزرگ تبریز

معرفی اولین موزه کفش ایران در تبریز

اولین موزه کفش تبریز شهر اولین‌ها، در قسمت زیرزمین عمارت شهرداری تبریز قرار دارد و محل نمایش کفشهاییاز اقوام و زمان های مختلف و همین‌طور تجهیزات کفاشی ست. این موزه در روز سه‌شنبه 14 مهرماه سال۹۴ باحضور مسئولان تبریز افتتاح شد و امروز گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند. صنعت کفش در شهر تبریز قدمتی طولانی دارد و کیفیت و زیبایی کفش چرم تبریز در دنیا شناخته شده است. برای نشان دادن اهمیت کفش در سلامتی انسان، اولین موزه کفش ایران در حدود ۳ سال پیش همزمان با برگزاری جشن «تبریز، شهر جهانی بافت فرش » در موزه شهر افتتاح شد.

موزه کفش تبریز شهر اولین ها

موزه کفش تبریز شهر اولین ها

اشیای این موزه از کفش های سنتی سراسر ایران هستند و در بخش دیگری از موزه هم تجهیزات و وسایل ساخت کفش جمع آوری شده است. به غیر از موزه کفش در تبریز، در دیگر نقاط دنیا هم ۶ مورد از موزه های تخصصی کفش وجود دارند که از میان آن ها می توان به موزه رومنس فرانسه، موزه باتا تورنتو، موزه کلارک و موزه سرخپوستان ونکوور اشاره کرد.

در نامه ای از روسای اتحادیه کفاشان شهرستان‌های مختلف خواسته شده است تا کفش های قدیمی را کشف کنند و به موزه بدهند تا پس از طی مراحل قدمت گذاری این کفش ها ثبت شوند. از روش هایی که در تشخیص قدمت کفش موثر است کمک گرفتن از تصاویر و کتاب های قدیمی ست که می توانند در تشخیص دوره تاریخی این کفش ها سرنخ های خوبی به دست بدهند. امروز در این موزه حدود ۲۰۰ جفت کفش به همراه تجهیزات کفاشی به نمایش در آمده که قدیمی ترین آن ها یک جفت چرم بوفالو است که قدمت آن به ۴۵۰ سال پیش برمی گردد و به شیوه ای سنتی با مواد روغنی درست شده است. همچنین نمونه مشابه اولین کفش چرم در دنیا که از روستای "بیرق" در توابع تبریز به دست آمده است، در این مجموعه نگهداری می‌شود.

موزه کفش تبریز شهر اولین ها

بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت خودرو و قطعات یدکی ایران – تبریز ۹۷ در تاریخ ۱۵ شهریور در

نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار می گردد.

بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت خودرو ایران- تبریر
نمایشگاه صنعت خودرو
نمایشگاه صنعت خودرو و قطعات یدکی از ساعت 16 الی 22 در روزهای کاری برای بازدید عموم هم‌وطنان دایر است.

                       تاریخ برگزاری  :           15-18 شهریور 97

             محل برگزاری  :           محل دائمی نمایشگاه بین المللی تبریز

             سالن برگزاری :           کلیه سالنها

             تاریخ افتتاحیه :           15 شهریور ماه

             ساعات بازدید :           16:00-22:00

گشایش نمايشگاه بين‌المللي صنعت خودرو و قطعات يدكي ایران در تبریز شگفتی‌ساز شد. بیست و دومين نمايشگاه بين‌‌المللي صنعت خودرو و قطعات يدكي ایران، در نمایشگاه بین‌المللی تبریز این بار، بدون حضور خودروسازان و قطعه‌سازان گشایش یافت و بیشتر سالن‌ ها بسته و یا خالی و تنها در حد روغن موتور خلاصه شده‌اند. این در حالی است که سال گذشته در همین ایام، بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت خودرو و قطعات یدکی از 14 تا 17 شهریورماه سال 96، با حضور 300 واحد تولید خودرو و قطعات یدکی داخلی و نمایندگانی ازکشور های ترکیه، آلمان، فرانسه، مالزی، چین، کره جنوبی، تایوان، بلاروس، کانادا و ژاپن برگزار شده بود.

نمایشگاه بین المللی موادغذایی، کشاورزی، دام و طیور، چاپ و بسته بندی و صنایع وابسته کراچی – پاکستان ؛تبریز - فروردین97

5435134523

موادغذایی، کشاورزی، دام و طیور، چاپ و بسته بندی و صنایع وابسته کراچی – پاکستان

زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی موادغذایی، کشاورزی، دام و طیور، چاپ و بسته بندی و صنایع وابسته کراچی – پاکستان؛تبریز - در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تبریز - در تاریخ 21 تا 23 فروردین ماه 97 میباشد .

تاریخ شروعسه شنبه 21 فروردين 97Tue 10 April 18

تاریخ پایانپنج شنبه 23 فروردين 97Thu 12 April 18

ساعت شروع : 16:00

ساعت پایان : 22:00