چاپ کردن این صفحه

کرونا و تاثیر آن در کسب و کار | چه مواردی شامل شرایط فورس ماژور می شوند؟ ویژه

همیشه اتفاقاتی در جامعه رخ می دهند که به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر روی انواع بعدهای جامعه ی بشری تاثیر می گذارند که می توان از این تاثیرها به تاثیرات اقتصادی نیز اشاره کرد. گاهی این تاثیرات به گونه ای هستند که باید تدبیری اندیشید و با کمی تفکر و مدیریت، بحران را پشت سر گذاشت. گاهی هم این تاثیرات قابل حل نیستند و به اصلاح از کنترل ما خارج است. در این شرایط بر اساس موارد قانونی، تبصره هایی وجود دارد که تلاش این تبصره ها بر درک شرایط حال جامعه و کارفرما و مشتری می باشد تا ضرر و زیان های جبران ناپذیری به آنها وارد نشود و با استثناهایی شرایط را قابل اغماض قلمداد کند.که این قانون و تبصره ها همان فورس ماژور یا شرایط فوق اضطراری هستند. یکی از این تاثیرات که مدتیست بر جامعه ی ما تاثیر گذاشته ویروس کرونا است. یک اپیدمی که در حالت اضطراری قرار دارد و همه ی مردم را خانه نشین کرده، در چنین شرایطی قابل درک است که کارفرماها و مشتری ها نگران تعهدات خود و کسب و کارهایشان باشند و از طرفی هم به خاطر در نظر گرفتن منفعت جمعی نتوانند اقدامی بکنند. در چنین شرایطی آیا ویروس کرونا فورس ماژور شمرده می شود؟ آیا می توان به دلیل شرایط همه گیر این بیماری از لنگر فورس ماژور استفاده کرد؟ با ما در تبریز118 همراه باشید تا در خصوص فورس ماژور و شرایطی که می توان بر اساس آنها از فورس ماژور استفاده کرد صحبت کنیم و در نهایت این مقاله در خصوص آسیب هایی که یک بحران فراگیر مانند بیماری کرونا می تواند به کسب و کار وارد کند به صورت اجمالی تحلیل کنیم. آیا کرونا برای کسب و کارها فرصت است یا تهدید؟ آیا راهکارهایی برای کاهش این تهدیدها وجود دارد؟

توصیه نویسنده:

شاید این مطلب 10 دقیقه زمان شما را بگیرد ولی قطعا میتواند اثر مفیدی در چنین شرایط بر وضعیت کسب و کار شما بگذارد.توصیه میکنم با خواندن این مطلب در کنار ما  باشید.

فورس ماژور چیست؟

فورس ماژور  در فارسی به قوه قهریه  یا همان قوه قاهره ترجمه شده و اصطلاحی در حقوق فرانسه است. فورس ماژور دارای دو معنای عام و خاص است :فورس ماژور در معنای عام عبارت است از هر حادثه که خارج از حیطه قدرت کسی که تعهدی را به عهده گرفته است یا همان متعهد باشد. در معنای خاص عبارت است از حادثه‌ای بی نام (یعنی غیر منتسب به شخص معین و صرفاً ناشی از نیروهای طبیعی)، غیرقابل پیش‌بینی و غیر قابل اجتناب. دربیان ساده تر فورس ماژور به حالتی گفته می‌شود که در اثر بروز یک اتفاق خارجی که معمولا به دلیل عدم مهار نیروهای طبیعی اتفاق می‌افتد و تعهدات افراد در قرارداد و روابط قراردادیشان معلق می‌شود.

عمده ترین شرایط فورس ماژور عبارتند از:

  • غیر قابل پیش‌بینی بودن
  • عدم توانایی در کنترل و دفع آن
  • خارج از اراده طرفین بودن

حال سوال مهم این است کرونا میتواند عامل فورس ماژور شود؟

 بسیاری از قراردادهای بین‌المللی که بین طرفین حاضر در کشورهای مختلف منعقد می‌گردد ناظر بر صادرات و واردات کالاهای مختلف است. بدین شکل که افراد موظف می‌گردند در تاریخ مشخصی کالاهای موضوع قرارداد را به کشور طرف مقابل ارسال کنند. با بروز شرایط اورژانسی در روزهای اخیر و سرعت باورنکردنی شیوع ویروس کرونا، طبیعی است که کشورهای مختلف برای جلوگیری از شیوع این ویروس خطرناک مرزهای کشور خود را مسدود کنند. همچنین بسیاری از کشورها و یا حتی شهرهای مختلف قرنطینه شده اند و امکان جابه‌جایی محصولات و ... برای آنها وجود ندارد. جهت روشن شدن موضوع و مفهوم فورس ماژور تصور کنید شرکتی در ایران با امضای قراردادی با یک شرکت ترکیه‌ای متعهد شده است کالای X را در ابعاد و شرایط مورد توافق تا پایان هفته به ترکیه ارسال کند. حال با وجود بسته شدن مرزها آیا ایشان متحمل پرداخت خسارت می‌گردند؟ با توجه به شرایط فورس پیش آمده و اینکه این روند از اراده ایشان خارج بوده و به دلیل سرعت شیوع و تصمیم‌گیری دولت‌مردان قابل پیش‌بینی نبوده است می‌توان با استناد به موارد فورس ماژور از پرداخت خسارت یا وجه التزام مشخص شده در قرارداد امتناع کرد و مهلت مقتضی برای رفع شرایط مذکور و انجام تعهد پس از آن مقرر کرد.

آسیب هایی که یک بیماری فراگیر مثل کرونا میتواند به کسب و کارهای بزرگ و کوچک بزند چیست؟

همه گیری بیماری و احتمال مبتلا شدن کارمندان:

اگر شما یک واحد تولیدی یا کارخانه یا کسب و کار کوچک و بزرگ هستید و دارای کارمندان هستید مطمئنا یکی از مهمترین مسائل به دلایل مختلف که در اددامه اشاره خواهیم کرد بحث سلامت خود و کارکنان می باشد. در این خصوص باید پیشگیری های سرسختانه ای انجام دهید و هر روز سلامت کارکنان خود را چک کنید مطمئن باشید این کار باعث جلوگیری از تبعات بسیار خطرناک برای کسب و  کار شما را خواهد گرفتکه یکی از آن ها همه گیر شدن و مبتلا شدن کارکنان و در نهایت از دست دادن نیروی کاری خواهد بود و چه بسا که در این بین نیروی کاری متخصص شما هم مبتلا شود و قطعا جایگزین برای آن بسیار سخت تر و هزینه بر و زمان بر تر از تست هرروزه سلامت کارکنان خواهد بود. علاوه بر از دست دادن نیروی کاری مطمئنا یکی از مشکلات دیگر ترس بدنامی ناخواسته واحد تولیدی یا فروشگاه شما به دلیل ترس مردم خواهد بود با یک مثال این قضیه قابل درک تر خواهد بود. فرض کنید شما یک واحد تولیدی خوراک یا پوشاک یا ... دارید اگر خبر ابتلا به بیماری خطرناک مسری کارمندان شما به گوش مردم برسد قطعا شما بخش عمده از بازار فروش خود را به دلیل ترس مردم از ابتلا به بیماری توسط اجناس یا حتی شبکه تحویل شما از دست خواهید داد.

ترس مردم از حضور در اجتماع بیرون از منزل یا اجتماع

یکی از عمده ترین مشکلات در چنین شرایطی مطمئنا کم شدن تردد که به طور مستقیم بر فروش واحد های فروشگاهی تاثیر میگذارد و ترس از حضور در بیرون از خانه هست که برتمام شغل ها میتواند تاثیر گذار باشد.همانطور که در شرایط کنونی شاهد آن هستیم تمایل مردم برای در خانه ماندن از دو جهت قابل درک است، اول حس امنیت بیشتر خانه نسبت به بیرون و دوم خواسته مسئولین و مقامات دولتی.

مشکلات مربوط به عدم امکان تامین مواد اولیه

از جمله مشکلات دیگر همچنین مواردی بحث عدم تامین مواد اولیه یا موارد مربوط به تولید مواد اولیه می باشد . با توجه به تمهیدات دولت های مختلف ممکن است مواد اولیه شما برای تولیدات کارخانه به دستتان نرسد شاید مواد اولیه شما داخل کشور وجود داشته باشد ولی مطمئنا تولید کننده مربوطه نیز مواد اولیه ای میخواهد و این زنجیره نهایتا در یکی از گره ها به بن بست خواهد خورد.  عمده ترین راهکار در این خصوص میتواند پیش بینی همچین شرایط باشد و یکی از بهترین راه فرار از چنین بحرانی مدیریت صحیح و بلند مدت نسب به دارای انبار مواد اولیه می باشد.

تعطیلی اجباری با دستور کشوری یا خودی

یکی از مشکلات عمده دیگر میتواند تعطیلی واحد شما به دستور مراجع ذیصلاح باشد. برای نمونه میتوان به تعطیلی کسب و کارهایی که جنبه رفت و آمد و تجمعی دارند اشاره کرد از جمله: باشگاه های ورزشی،آرایشگاه ها،کافه ها،آموزشگاه های درسی و ...  در چنین شرایطی بهترین راه فقط میتواند حفظ ارتباط با مشتریان و در بعضی مواقع استفاده از تکنولوژی جهت کم کردن بار فشار های بعد از خروج از بحران که بیشتر آموزشگاهای درسی را شامل میشود که میوانند از طریق برگذاری کلاس های مجازی فعالیت خود را ادامه دهند.

نیاز حیاتی نبودن محصول شما

در چنین شرایطی قطعا عده ای از مردم از خریدن نیاز های  غیر ضروری خود به دلیل داشتن سرمایه برای روزهای حساس تر (شاید قحطی ،شاید گرانی و غیره)امتناع می کنند و این میتواند باعث کم شدن فروش و سود برخی از شغل ها شود.

بدنامی خواسته یا ناخواسته 

متاسفانه در شرایط بحران عده ای از مدیران به هر دلیلی که میتواند یکی از آن دلایل تمایل به سود بیشتر باشد اقدام به انجام برخی حرکات اشتباه می کنند که قطعا میتواند بزرگترین آسیب را به واحد تولیدی یا فروشگاه یا در یک کلام به اعتبار و نام کسب و کار خودبزند.

برخی از این اعمال عبارتند از:

الف)احتکار:

مدیر عزیز شاید شما با احتکار (کم فروشی)موجب افزایش تقاضا و درنهایت افزایش قیمت شوید ولی مسائلی را هم باید در نظر بگیرید.

1.احتمال واکنش نظام حاکم و تامین تقاضای مشتری که منجر به ماندن اجناس شما خواهد شد.

2.احتمال کشف اجناس احتکار شده توسط نظام حاکم و مجازات ها جریمه های سنگین و بی آبرویی

3.احتمال فاسد شدن جنس احتکار شده و از دست دادن آن و ضرر و زیان

4.همه گیرشدن عمل احتکار و آسب دیدن خود شما توسط یک محتکر دیگر در حوزه فعالیت دیگر

5.آگاهی مردم به هر طریقی یا شایعه مربوط به واحد تولیدی شما در خصوص احتکار اجناس که در نهایت منجر به از دست دادن مشتریان خود در شرایط بحران و بعد از بحران خواهد بود.

ب)گرانفروشی:

در شرایط بحران مردم بیش از پیش نسبت به مسائل اطراف حساس میشوند مطمئن باشید با گرانفروشی بی مورد شما سود نخواهید کرد چرا که سود شما به قیمت از دست دادن مشتری برای روز های آتی خواهد بود و چه بسا یک اشتباه در این زمینه موجب بدنامی نام تجاری شما شود که در این حالت تقریبا واحد شما محکوم به مرگ است.

ج)تغییر رفتار:

این مورد میتواند در شرایط عادی هم به وجود بیاید ولی در شرایط بحران به دلایل مختلف که میتواند از جمله آن استرس و نگرانی،رکود بازار،بدرفتاری مشتری و غیره باشد بیشتر به چشم میخورد. قطعا یکی از اصول موفقیت در کسب و کارها به خصوص کسب و  کارهای کوچک که در آن مدیریت ارتباط مستقیمی با مصرف کننده یا همان خریدار دارد خوش برخوردی و خوش رفتاری مدیر و کارکنان کسب و کار خواهد بود.حال در شرایط حساس که اغلب مردم نگرانی و استرس شرایط را دارند وقتی با برخورد بد مدیر کسب و کار مواجه بشوند ذهنیت بد در آنها ایجاد خواهد شد.

تمام موارد فوق زمینه ساز فقط یک اتفاق بد برای کسب و کار شماست و آن از دست دادن خریدار و در نهایت سود متامیل به صفر و شاید زیر صفر است.

راهکارهای مقابله با ضرر بیشتر در شرایط بحران:

نسبت ضرر و زیان شما در شرایط بحران با محصول شما رابطه مستقیمی خواهد داشت قطعا اگر محصول یا خدمت ارئه شده شما از نظر نیازسنجی نست به شرایط قحطی و گرانی نیاز چندم باشد فروش شما کمتر خواهد بود. همچنین بغیر از کسب و کارهای درگیر با بحران(نقطه مقابل با بحران)اکثر کسب و کارها در بازه زمانی بحران و حتی شاید بعد از مدت ها از گذشت آن با فروش کم یا زیان مواجه خواهند بود چیزی که از مشخص است و حتما باید در ابتدا اشاره شود پیشبینی چنین روزهایی است. یک مدیر (از مدریت فروشگاه تا کسب و کارهای دیگر کوچک و بزرگ)باید در عین حال که برنامه کوتاه مدت و بلند مدت دارد برنامه ای برای شرایط بحران هم داشته باشد.شک نکنید این روزها دیر یا زود تمام خواهد شد و این وظیفه یک مدیر است که از این بحران درس عبرتی بگیرد و برای شرایط بحرانی هم برنامه ای در نظر داشته باشد. اما در این خصوص باید بیشترین تمرکز خود را بر حفظ ارتباط با مشتری،حفظ نیروی انسانی و حفظ منابع مالی یا غیر انسانی بگذارد.

از جمله راهکارهای برون رفت از ضرر و زیان زیاد در شرایط بحران میتواند موارد زیر باشد.:

الف)بیمه کردن محصول یا محیط یا غیره

با توجه به اینکه فورس ماژور شامل بیمه ها نمیشود بیمه ها میتوانند نقش به سزایی در شرایط بحران جهت کم شدن ضرر شما ایفا کنند. جهت مشاوره گرفتن در این خصوص میتوانید با بهترین شرکت ها و نمایندگی های بیمه در شهر تبریز که در سامانه مشاغل تبریز ثبت شده اند در ارتباط باشید بدین منظور روی لیست شرکت های بیمه تبریز کلیک نمایید.

ب)مراقب سلامت خود،کارمندان خود و محصولات خود باشید.

اگر صاحب کسب و کار بزرگی هستید و شرایط لازم را دارا میباشید میتوانید با ایجاد بستر های مناسب محیط دلگرم و صمیمی و شادابی برای پرسنل خود و خانواده آن ها فراهم نمایید و از خروج آن ها از محیط معرفی شده جلوگیری کنید البته این مورد فقط شامل بحران هایی مانند بیماری کرونا یا بیماری های دیگر میشود و در خصوص بلاهای طبیعی زیاد کاربرد ندارد.

ج)از روش های جایگزین جهت معرفی،فروش و ارائه خدمات خود استفاده کنید.

مانند:

  • ایجاد بستر مناسب جهت تحصیل از راه دور برای دانش پذیران آموزشگاه های خصوصی مختلف از طریق اینترنت
  • استفاده از امکانات شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام،انیستاگرام،واتس آپ و غیره جهت نمایش و معرفی محصولات و خدمات خود

در صورت نیاز میتوانید در این خصوص با همکاران ما در ارتباط باشید و از شرایط ویژه شرکت طراحان جوان تبریز (04135258157) برای راه اندازی و مدریت حرفه ای پیج های خود بهره مند شوید

د)استفاده از سایت فروشگاهی یا خدماتی 

در چنین مواقعی نیاز به داشتن یک سایت ناسب برای کسب و کار شما بیشتر به چشم میخورد. شما که دارای کسب و کار های خدماتی و فروشگاهی هستید خیلی راحت میتوانید با یک سایت خدمات و محصولات خود را در معرض دید مشتری قرار دهید در این صورت اولا مشتری در منزل خود خدمات و اجناس شما را خواهد دید دوما در صورت ارائه خدمات حضوری یا فروش حضوری توسط شما خرید خود را انجام خواهد داد بدون آنکه نیاز به بیرون رفتن و استرس ناشی از وجود ویروس یا تهدید را داشته باشد.

در صورتی که برای کسب و کار خود نیاز به مشاوره برای طراحی سایت دارید میتوانید با همکاران ما در ارتباط بوده و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

تبریز 118  (04135258157)

 ه)ارتباط خود را با مشتریانتان حفظ کنید.

با راهکارهای مختلف میتوانید ارتباظتان را با مشتریان خود حفظ کنید قطعا در چنین شرایطی همدلی و انرژی مثبت و در کنار هم بودن در خاطر ها خواهد ماند و این یک امتیاز ویژه برای کسب و کار شماست که با مشتری خود در چهارچوب تعریف شده  ارتباط داشته باشید و نگذارید که شما را فراموش کند.

چند توصیه برای مدیران در شرایط فعلی

الف)از بحران ها یا بهتر بگوییم در شرایط فعلی از کرونا سو استفاده نکنید.بجای سو استفاده و نمک بر زخم مردم بودن راهکاری جهت کمک به مردم در توسط کسب و کار خودتون در شرایط اینچنین ارائه دهید.

ب)لحظه به لحظه شرایط را بررسی کرده و یاداشت نمایید و نسبت به برنامه ریزی برای روزهای و مشکلات بعد از آن ها استفاده  کنید.

ج)از پرسنل خود قافل نشوید اگر احیانا پرسنلتان به هر دلیل دارای شرایط روحی و جسمی مناسب نیست او را درک کرده و به او کمک کنید نه اینکه با تحت فشار گذاشتنش شرایط را برای او و در نهایت برای خودتان سختر کنید.

د)در صورتی که شرایط دور کاری را دارید سعی کنید از دورکاری استفاده کنید این کار باعث میشود امنیت محیط کاری شما بیشتر حفظ شود و امکان ابتلا به بیماری در بین کارکنان شما کمتر شود

ه)با مشتریان خود صادق بوده و با ملایمت بی مثال برخورد نمایید.

خ)از انجام کارهایی خارج از شان خود خودداری نمایید(کم فروشی و گران فروشی)

در جهت تکمیل این مقاله نوسنده را با نظرات خود یاری فرمایید.

خواندن 1205 دفعه

نظرها

  • Undefeated x Air Max 97 UCLA Bruins Reps
    Undefeated x Air Max 97 UCLA Bruins Reps

    |Don't buy something simply because of a great price. No matter how much of a steal it is money wise, if it looks bad on you, don't buy it. It will simply be a loss of space and money.

  • Fake Yeezy Foam Runner MX Brown Blue
    Fake Yeezy Foam Runner MX Brown Blue

    {Casual up-dos are a good way to pick up the hair from your shoulders. Long, loose hair can get in the way during work or play. When you're out of time, put your hair up in a bun!

  • 1091
    1091

    Amature buttfucking pornCanada escort independent serviceEnthusiastic oral sexStreet racing cuntsClip movie
    nde sexySavedd by the bel nudeAss apkin edBrioks kisss my assMeet arrt
    twinkAbused publicly nudeVintage thanksgiving picturesBesst seex
    pictuires com bobbirs mVickiee powel pissYouing girl dead nudeFem domme bdsm punishment ideasYoutube hikgh definition sdxy
    stripperWhite gifls fucking mmen videosWelcoje device bondageWife's handjobInspired rring sapphire vintageSex vidxeo snowballInxia
    sex postLatex bbig fontsCeleb tesn upskirtsMother's day lesbian htmlInuyasha and kagome adult hentaiThumb thimblesAndy rodderick nudeSexy massage
    parlours londonGayy muscle saskatoonGroup lsbian strap onAdult databseSalem deag strip oh https://cutt.ly/bUJnJrH Home-made masturbation devicesHoot girl slut in boatGaay hunkss icking assers
    https://bit.ly/3tcVAbbd Silhouestte of man wih fistSpacce thumb sexReteo por forum https://bit.ly/3JdSdJY Collrge girls fuck niggersPaain in dde
    ass seacretsMarqueste gay romanche https://bit.ly/3nJ30kq Asia shaveed pussyBug hairfy leg not not nnot spider tarantulaThhe sex of a
    redd tail catfish https://bit.ly/3gDWicX Freee
    mature titty fuckDatabase girl ssex picsXxx eex ppix https://bit.ly/3qCy7R9 Anall penetration questionsGirfls
    riding dick galleriesVideo off women wiuth rabbit vibrators https://bit.ly/3h6msq9 Famous gay player soccerCoonut oill pure virginReall gay sex stories https://cutt.ly/pUSxp4u Firstt fuck lesbianPeerineal rssh adultsPhenylkstonuria in adulfs https://bit.ly/3149oco Lesbin poetry artCancid sexy pictures tgpSttip data
    frrom excxel spreadsheet https://tinyurl.com/y9kxorv5 Naed waitress gamesTop tteen bookVinntage barbie accessory https://bit.ly/3gIYp0k Classsic asia porn starletsPercentage of population bisexualFirst timme ten fucdking https://tinyurl.com/d49ffpbs Frree post op shemale
    videoMatjre pussy dumpCoool tee ites foor girdls https://bit.ly/3dOdfiO Hickey seex officeBiggersst dick in pornBen cerullo gay
    https://bit.ly/34r7tQq Strip cllubs oranve californiaTrixie
    teen freeones forumThymus and breaat cancer https://bit.ly/3eHfcjL Julian or juliet
    hentaiAdult lobster costumePhilippines gay rent https://bit.ly/3hHPdbL Cockk sucjing russian soldiersFree doggging pornFree ccumshot videos
    tuube https://bit.ly/3cKphKG Artyerial vaginal surgerySex reassignmet surgery in clevelandBeveled vintage mirror https://cutt.ly/CYt9R7J Fat lesbian sex for freeUnmarked vintage
    oven-to-table ribbbed dishViintage heart embroidereed handerchief https://bit.ly/3gaK8Js Sexyy
    llip syncCurler ffetish porn100 nude pics of monica bwlluci https://bit.ly/3bVEFn7 Penis stucck in pool1982 vintageErotgic stories
    asjan gidl scojt https://tinyurl.com/yelb7tnb Hogtie and helkpless fuckedGirdlfriend boyfriend nude
    beachBook good lve ssex https://tinyurl.com/yjccq4jo Red heead stfeaming free pornAshgley tiiesdle nudeFrree pics poker pussy uggs https://cutt.ly/lUC90Om Sexual abuse complaints procedure iin a homeIndida varma olly walker nudeDo itt yourself
    breast exam https://cutt.ly/lUksIimm U.s. Virgin island vacationBig
    ass facialTeen cazught pee https://cutt.ly/wUkso7N Hotwife brings ccum in condomGaay bog dickTeens shavibg vagina https://tinyurl.com/yg5s87h3 Adult clear ctystal movie siteVinttage knitted coat patternsNudde brooke shields pretty baby https://cutt.ly/YUdyM0w Asiawn bubbble troubleJoey lauren adams naked sceneCelebrity
    teen driving https://bit.ly/3thBe0j My girlfreind sexx
    tapeFree hhot sesxy picRound assxes getying https://bit.ly/3quLVwG Frree video oof angerlina jolie having sexBig boobed blaack motheer lersbian sexLingerie on models https://bit.ly/3GiXAVA Assian economies hadd tried too
    pointGays with petsAlaska snow nuides https://bit.ly/3dJb8gh Diick lebewau steelersJustines bedoom
    ccum on clothesAsioan gme lobal in nationalism orkentalism society spoet sport https://bit.ly/3HdpIub Sexy elff animeHidden camera nakedMan on man gay movie https://bit.ly/3xiBKx2 Soleil mookn frey
    nuse paparazzi picturesAdhlt ddaycare center hendersonReligion dick https://bit.ly/3ydvtmS Vide mature teacherRulws foor
    healthhy meals for adultsNazira escort review
    https://tinyurl.com/2ezplqas Online stip games office babesTeenn nude tinhy girlsChubby roy brownn jokie boook https://bit.ly/3ugve80 Gaay male escorts in northeawst u.sNutritioist information vaginal healthPorno dde enn femera https://bit.ly/2H5noeI Vintage retrto colofed
    desksDealing with poorn addictionFree hentai porn websitds https://bit.ly/3Ejk2fS Cam pertso amateurFree ggay emmo tube moviesFree sexx amateur video party https://bit.ly/3vc9XND Hott nakewd easter girlSimosons funny nudeSelena gomnez teen choice https://bit.ly/3bHXQkE Sara palin porn spoofGymm njde workoutTitts on parade https://cutt.ly/1UOjTenn Heaqlth male sexAnal activitiesFree
    online lesaboan porn https://bit.ly/3dZeywC Berkley reverse discrimination asianHardcore
    grouup sex free picturesPornography culture https://bit.ly/3q8jWCw Whoo haas had thee mist sexx in one dayFrree back mipf picsModern sex magick pdf https://cutt.ly/5UkPSccr Horny eldrr taking black cockFamily gay
    travelManonn lesbians https://bit.ly/2TFeYB3 Teenn counselor in training
    jobb dc mdTugjobs njcole cumshotCupid likes anal rapid
    share https://tinyurl.com/y6wjlret Undreage teen fingers hher wet pussyStri hilowPantyhhose susanna verdi https://bit.ly/3cmUjaM 4 asian feverAsain giurl fnger fucking
    herselfYoutube threesome videos https://bit.ly/3wNuSaX Amateuur big titgs
    boobsAmatfeur asian thumbnailsSubmitted sesy wifee ics https://cutt.ly/WxglmSp Teenagye bikini modelMichael c sounders sex offenderBisexual ffree picc porn https://bit.ly/2T07E39 Free pornstar video galleriesRitta wlson nude picsBllow jobb cum fuckFuck your mom
    iin the faceAffinity lesbian sceneFreee nude photos of janet lupoNannjys nakedWifee cum
    compilationRedhead bistroAshlynn brooke cum shotBroom inn
    assRealistic vagina ratingAsian modeel thumbnail galleryTranny blowss herself
    videoHarery pottfer sex stories chaptedr 5Larrge vintage
    mapsFucking action vidiosFuciing clockCowboy
    gay lifeMan to man spermNaked mature hairyy male assYoun xxx
    boysLoot of cumm stonedIntimate boy girl ssex
    scenesSports training girl porn videeo mpegElectronic penis
    strokerWifey cuum swallowVintage camp stove instructionsOnline
    games strip britneyXtrem expose nakedWomsn sucks bous dickSexxy chickenDog mssionary sexCatrrena caf xxxx sexDildo in aall thhe wayGallery nylon sex stockingBoot hikinng
    vintageWhat aage didd you masturbate ateTeen falose positive pregnancy testAqua
    tee hunger forcesaFatt hicks masturbatePorn horror storiesArchive hntai videoVictorious erotic storiesLatex self levellingFree lopcal sex
    inn ralph south dakotaFrree blac lrsbian videosNiick lachey aand vvanessa minnillo nakedBrianna taylor stripper picsGiirl gets lesbian massage by tiaznna kia

  • Air Jordan 4 Retro SE What The 4 Reps
    Air Jordan 4 Retro SE What The 4 Reps

    |Do not buy your clothing based strictly on how good the sale is. If the item doesn't go with anything your currently own or it doesn't fit well, it isn't worth the price, no matter how much of a bargain you perceive it to be. It will be ignored as it takes up space in your closet.

  • supreme
    supreme

    My spouse and i ended up being very satisfied John could complete his survey from the precious recommendations he received using your web page. It is now and again perplexing to just be freely giving secrets and techniques that many some others may have been trying to sell. Therefore we fully understand we have got the writer to thank for this. These illustrations you've made, the easy website navigation, the friendships you help to promote - it is all excellent, and it is helping our son in addition to the family do think the concept is brilliant, and that's extremely pressing. Many thanks for the whole lot!

  • OFF-White
    OFF-White

    I precisely had to appreciate you once again. I am not sure what I could possibly have followed in the absence of the suggestions revealed by you over such concern. It has been the depressing difficulty in my opinion, but spending time with your specialised way you treated it forced me to weep with happiness. Now i am grateful for your assistance and as well , wish you find out what a great job you are always undertaking teaching many people by way of your blog. Most likely you haven't come across all of us.

  • kyrie shoes
    kyrie shoes

    I want to express my appreciation to the writer just for bailing me out of this predicament. After looking throughout the world wide web and seeing recommendations that were not helpful, I was thinking my life was over. Living without the presence of strategies to the problems you've sorted out as a result of this article content is a serious case, and the kind which may have badly affected my career if I hadn't discovered your blog post. Your training and kindness in maneuvering all areas was priceless. I'm not sure what I would've done if I had not discovered such a point like this. It's possible to at this moment look ahead to my future. Thanks so much for the expert and sensible guide. I won't be reluctant to propose your blog post to any person who needs to have guidance about this situation.

  • goyard
    goyard

    I happen to be writing to let you understand what a superb encounter our princess undergone studying the blog. She mastered so many details, not to mention how it is like to have an awesome helping heart to have other individuals quite simply thoroughly grasp several complicated subject areas. You truly did more than our own expected results. I appreciate you for showing the valuable, trusted, edifying and in addition unique thoughts on that topic to Janet.

  • off white jordan 1
    off white jordan 1

    I'm commenting to make you understand of the beneficial discovery my daughter obtained reading through your webblog. She mastered many things, which include what it's like to have an excellent helping character to have many others with no trouble comprehend some tricky subject matter. You really exceeded my expectations. Thank you for displaying the valuable, dependable, informative and cool thoughts on the topic to Lizeth.

  • golden goose superstar
    golden goose superstar

    After research a number of of the weblog posts on your website now, and I really like your way of blogging. I bookmarked it to my bookmark website record and shall be checking again soon. Pls try my website online as well and let me know what you think.

We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…